Platform on new construction, renovation, restoration and transformation
Van ruwe infrastructuur tot verfijnde architectuur
Een markant onderdeel van het project was het behoud en verplaatsen van bestaande objecten, zoals het seinhuis en de passerelle. (Beeld: Spanjer)

Van ruwe infrastructuur tot verfijnde architectuur

De vernieuwing en uitbreiding van station Groningen raakt een groot aantal facetten, variërend van ruwe infrastructuur tot verfijnde architectuur. Het is precies het werkveld waarin de afdeling Mobility Hubs van Haskoning zich thuis voelt. De complexe stationsvernieuwing in Groningen werd dan ook integraal opgepakt door het team van Haskoning.

De afdeling Rail & Mobility Hubs van Haskoning telt zo’n 200 specialisten, variërend van constructeurs en railexperts tot adviseurs op het gebied van wayfinding, projectmanagement en installaties. Hun gezamenlijke inzet richt zich vooral op complexe stationsomgevingen en mobiliteitshubs waar reizigers gemakkelijk kunnen overstappen tussen trein, tram, bus en fiets. “Bij Haskoning hebben we alle disciplines aan boord om de wereld van de infrastructuur met die van de utiliteitsbouw te verenigen. We kunnen intern heel snel schakelen en spreken elkaars taal”, vertelt Wietse Kragting, constructeur bij Haskoning. “Dat is veel efficiënter dan wanneer je allerlei externe partijen moet aanhaken in een ontwerptraject.”

Van ruwe infrastructuur tot verfijnde architectuur 1
DCIM\100MEDIA\DJI_0194.JPG

Highlights

Een belangrijk technisch hoogtepunt bij station Groningen was de aanleg van diepe bouwkuipen, tot wel 10 meter onder maaiveld, met een zware onderwaterbetonvloer als fundament. “Deze robuuste constructies zijn vergelijkbaar met de bouw van een tunnel of viaduct en vormen het fundament voor de verdere ontwikkeling van het station”, zegt Tommy Erdtsieck, hoofdconstructeur bij Haskoning. “Het droogzetten van de bouwkuipen was een cruciale en spannende fase, aangezien er enorme krachten op de wanden kwamen te staan.” Een ander markant onderdeel volgens Kragting was het behoud en verplaatsen van bestaande objecten, zoals het seinhuis en de passerelle. “Beide historische elementen moesten blijven bestaan, maar wel ruimte maken voor de nieuwe tunnel. Met behulp van een grote rupskraan en uitgebreide voorbereidingen werden deze constructies zorgvuldig losgekoppeld en tijdelijk op een nieuwe fundering geplaatst. Voor ons als projectteam was dit een zeldzaam moment van directe zichtbaarheid van ons werk en met recht een hoogtepunt na maanden van voorbereiding.”

‘Op onze strepen staan’

Naast de technische uitdagingen speelde de samenwerking met architect Koen van Velsen een grote rol. “Het station en zijn omgeving moest niet alleen functioneel, maar ook esthetisch aansluiten op het bestaande historische stationsgebouw”, zegt Erdtsieck. “Daarbij was nauwe afstemming essentieel: de constructieve veiligheid mocht nooit in het gedrang komen, maar tegelijk moest de architectonische visie behouden blijven. Dankzij de brede expertise binnen Haskoning kon soepel geschakeld worden tussen alle disciplines en gingen we soms ook écht op onze strepen staan. Niet alles kan. Wij zijn een geschikte partner om daarin goed te adviseren en het gesprek te voeren met zowel de aannemer als architect.” 

Het resultaat is een stationsomgeving waarin historie en vernieuwing samenkomen. Terwijl de reiziger profiteert van een overzichtelijk en aantrekkelijk knooppunt, toont dit project vooral de kracht van geïntegreerd ontwerpen: van ruwe infrastructuur tot verfijnde architectuur, van ondergrondse bouwput tot zichtbare perronkap.   

"*" indicates required fields

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Send us a message

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten