In het zuidwesten van Den Haag wordt sinds 2007 gewerkt aan het upgraden van de naoorlogse wijk Bouwlust en Vredelust. Een spraakmakend onderdeel van deze langetermijnoperatie is de bouw van Maestro, een complex met maar liefst 386 woningen. Stebru ontwikkelt én bouwt het project op de plek waar voorheen verpleeghuis De Lozerhof stond, op de hoek van de Hengelolaan en het Randveen. Het plan, ontworpen door KOW Architecten, omvat vier gebouwen die met elkaar verbonden worden door een gemeenschappelijke binnentuin op het dak van een tweelaags parkeergarage. Saffier neemt met 136 intramurale zorgeenheden intrek in bouwdeel D. De gebouwen B en C bevatten resp. 67 en 56 huurwoningen (eigenaar Achmea Real Estate) en gebouw A is een toren met 127 koopappartementen. Met een hoogte van ruim zeventig meter vormt de woontoren meteen een landmark en hoogtepunt voor de wijk.
De locatie voor Maestro kwam vrij na het sluiten van de Lozerhof in 2021. Dat werd mogelijk gemaakt door de nieuwbouw van De Drie Linden aan het Westhovenplein met 119 wooneenheden. “Ook een project van Stebru voor Saffier”, begint Rutger Hoogervorst, bedrijfsleider bij Stebru en projectleider voor Maestro. “Met de nieuwbouw op de hoek van de Hengelolaan en het Randveen krijgt Saffier weer zorgcapaciteit terug in de wijk Bouwlust en Vredelust. Wij combineren dit met een flinke toevoeging aan de woningvoorraad, want daar is ook grote behoefte aan. Zoals bij al onze binnenstedelijke projecten, hebben wij ook hier een mooie daktuin in de planvorming opgenomen. In de plint van de gebouwen is een aantal commerciële ruimten voorzien.”
De uitvoering nam een aanvang in de eerste week van 2023 met de sloop van de Lozerhof. Dit omvangrijke complex uit 1973 werd tot en met de fundering gesloopt. Hoofduitvoerder Edwin Woerlee: “Voor de bouwput en de aanleg van de parkeerkelder zijn de oude palen tot onder niveau -1 verwijderd. Op een nieuwe paalfundering is vervolgens de parkeerkelder van twee lagen gebouwd. Daarop worden de vier blokken gebouwd in verschillende bouwmethoden. Voor de toren met 23 verdiepingen kozen we voor tunnelbouw en prefab sandwich gevelelementen. Daarmee halen we een hoge bouwsnelheid van negen dagen per verdieping. Het is een superefficiënte trein waarmee je een verdieping met een tunnel in ruwbouw neerzet, één laag eronder de gevel gesloten is en drie lagen daaronder de binnenwanden al staan. Zo was er halverwege de bouw van de toren beneden al een echte woning te bezichtigen voor de bewoners. Op 3 juni hebben we het hoogste punt gevierd.”
Ondertussen werd er ook gewerkt aan de andere drie bouwdelen. Hoogervorst: “Deze lagere volumes worden opgetrokken met in het werk gestorte wanden, breedplaatvloeren en prefab sandwich gevelelementen. We hebben het project zodanig gepland, dat alle vier de gebouwen ongeveer tegelijkertijd op hoogte zijn. Zodoende liepen er gelijktijdig meerdere cycli van ruwbouw en afbouw met verschillende bouwmethoden. Dat maakt het project complexer dan gemiddeld, maar ook interessanter. Om dit logistiek zo efficiënt mogelijk te kunnen uitvoeren en extra ruimte te creëren voor de aan- en afvoer van materieel en materialen, is de bouwkeet half over een sloot aangelegd.”
Met de toren op hoogte is nu al zichtbaar dat Maestro een verrijking is voor de wijk. Het complex is ontworpen met vier kleuren baksteen in waalformaat. “De kleuren en verschillende accenten en verspringingen in het metselwerk geven karakter aan de gebouwen”, legt Hoogervorst uit. “We hebben dit uitgetest in mock-ups van de prefab elementen, die al in een vroeg stadium zijn gemaakt in samenspraak KOW Architecten en leverancier Hibex, die een jaar van tevoren al is begonnen met het vooruit produceren van de elementen. Deze voorbereiding is later terugverdiend in de hoge bouwsnelheid.”
In samenwerking met Eneco wordt het complex aangesloten op stadsverwarming, afkomstig uit de eerste binnenstedelijke geothermiebron en op een eigen WKO die voor de koeling gaat zorgen. “Duurzaamheid staat bij ons heel hoog op de agenda en een WKO is altijd een mooie collectieve oplossing die voor alle betrokkenen meerwaarde biedt”, aldus Woerlee. “Daarnaast komen er zonnepanelen op de daken. Het dak van de parkeergarage wordt een prachtige semi-openbare binnentuin met een eigen sectie voor Saffier. De inrichting van deze tuin, die ook tot onze opdracht behoort, zal een glooiend karakter krijgen met planten, struiken en bomen. Het wordt één van de kersen op een prachtige taart die in de tweede helft van volgend jaar bewoond zal zijn.”