Reijrink Staalconstructie verzorgde de staalconstructie van ruim 580 ton voor de nieuwe showroom van Porsche Centrum Brabant. Daarnaast levert en monteert het bedrijf twee hellingbanen en neemt het de montage van de kanaalplaatvloeren op zich.
De nieuwe showroom wordt gebouwd op de hoek van de Heudensebaan/Sprendlingenstraat in Oisterwijk. Projectleider Hans Vugts van Reijrink Staalconstructie: “We produceren en monteren staalconstructies voor verschillende opdrachtgevers. Meestal zijn dat bedrijven, maar we werken ook voor particulieren. Het werk aan de showroom voor Porsche Centrum Brabant is voor ons een middelgroot project.”
Hoofdaannemer Janssen Aannemers vroeg Reijrink om op basis van de constructietekeningen een aanbieding te maken voor de staalconstructie en het leggen van de kanaalplaatvloeren. De bedrijven werken wel vaker samen. Vugts: “Eerst zetten we de constructietekeningen om in een model, waaruit de productietekeningen komen. Daar zit voor dit project zo’n 25 weken tekenwerk in. De bestanden van deze productietekeningen worden naar de machines gestuurd. Onze productielijn is grotendeels geautomatiseerd. We produceren zo’n twee weken vooruit, om het staal op tijd bij de poedercoaterij te hebben liggen. In totaal duurde de montage en productie voor dit project circa dertien weken.”
De kanaalplaatvloeren komen in tijdvrachten naar de bouwplaats. Reijrink legt de platen vanaf de wagen op hun staalconstructie. “Het gaat om platen van zeven tot acht ton. Omdat wij daar toch al staan met een zware kraan om het staal te hijsen, is het efficiënt dat wij ook dit werk uitvoeren.”
Een showroom voor Porsche is geen standaardproject, zoals een distributiecentrum of hal. Zo stelt Porsche verschillende eisen aan het uiterlijk van de gevel. En ook de kleuren van het te gebruiken staal liggen vast. Vugts: “In dit geval hebben we de constructie in vijf kleuren gemaakt. Hiervoor kreeg het staal verschillende behandelingen. Gewoonlijk gebruiken we maar één of twee kleuren bij
een project.”
De showroom is voorzien van een parkeerdek. Hiervoor monteerde Reijrink twee hellingbanen voorzien van stalen roosters om naar boven en beneden te kunnen rijden.