Plattform für Neubau, Renovierung, Restaurierung und Umgestaltung
Vernieuwing zonder onderbreking
In de afbouwfase werd nog eens 1,3 kilometer aan ledverlichting aangebracht.

Vernieuwing zonder onderbreking

Technisch hart van de Westknoop

In opdracht van BAM Civiel heeft Klaver Technisch Bedrijf de gehele elektrotechnische installatie van de Westknoop verzorgd, een belangrijk knooppunt binnen het monumentale Centrale Station van Amsterdam. De technische uitdaging was dan ook groot: het verplaatsen en vernieuwen van vrijwel alle sterk- en zwakstroominstallaties, zónder dat deze installaties van de Westknoop of zelfs het gehele Centrale Station uit bedrijf gingen.

“Binnen onze scope hebben we heel veel elektrotechnische installaties aangepast en vernieuwd, variërend van 230 tot 10.000 Volt”, zegt Arjan Pronk, projectleider bij Klaver Technisch Bedrijf. “Veel van die kabels en leidingen bevonden zich tegen het plafond van het perron. Omdat het perron over een lengte van circa 80 meter volledig werd gesloopt, hebben we in het voortraject eerst alle kabels en leidingen moeten omleggen over een tijdelijk tracé in
de reizigerstunnel.”

Nieuwe techniekruimte

Vanwege het verbreden van de transferruimte in de Westknoop moest ook de bestaande techniekruimte wijken. “We hebben deze 20 meter verderop nieuw gebouwd en vervolgens de systemen stap voor stap ontkoppeld en omgezet naar de nieuwe technische ruimte. Dat was best een uitdaging, want veel installaties in het station waren oud en niet altijd gelabeld, wat leidde tot intensief zoek- en meetwerk”, zo blikt Chris Bankras terug, werkvoorbereider bij Klaver Technisch Bedrijf. Ook kritieke installaties zoals glasvezel, brandmeld- en ontruimingssystemen moesten worden verplaatst en vernieuwd. De volledige ontruimingsinstallatie op perronniveau is verplaatst naar een nieuwe ruimte, ruim 100 meter verderop. En ook daarvoor gold dat de functionaliteit ononderbroken moest blijven werken. Maar dat is aan Klaver Technisch Bedrijf wel toevertrouwd. “We beschikken over eigen monteurs en kunnen snel schakelen”, zegt Pronk. “Ook hebben we veel ervaring met ProRail-objecten en vernieuwen we stations door het hele land. We zijn bekend met de regels van ProRail en de NS en beschikken ook over het Veiligheidspaspoort voor veilig werken langs het spoor.”

Wat het project volgens de heren vooral bijzonder maakte, was de combinatie van technische complexiteit, tijdsdruk en veiligheid. “Tijdens de werkzaamheden bleven reizigers gewoon gebruikmaken van het station. Dat vroeg om een zorgvuldige planning, uitvoering in de nachtelijke uren en nauw overleg met alle betrokken partijen.” In de afbouwfase werd nog eens 1,3 kilometer ledverlichting aangebracht. “Er is veel aandacht besteed aan esthetiek en afwerking.” Het resultaat: een vernieuwd technisch hart dat toekomstbestendig is en een station dat er zichtbaar op vooruit is gegaan – zonder dat de reiziger ooit heeft stilgestaan.   

Haben Sie Fragen zu diesem Artikel, Projekt oder Produkt?

Nehmen Sie rechtmäßigen Kontakt auf mit Clover Fahrradparken.

Klaver Fietsparkeren 1 Kontakt zu opnemen

Möchten Sie etwas über diesen Artikel, das Projekt oder das Produkt wissen?

"*" kennzeichnet Pflichtfelder

Dieses Feld dient der Validierung und sollte unverändert bleiben.
Klaver Fietsparkeren 2 Telefoonnummer 0528 745 200 E-Mail-Adressen info@klaverfietsparkeren.nl Website cloverfietsparkeren.nl/

"*" kennzeichnet Pflichtfelder

Senden Sie uns eine Nachricht

Dieses Feld dient der Validierung und sollte unverändert bleiben.

Wir setzen Cookies ein. Auf diese Weise analysieren wir die Nutzung der Website und verbreiten das Nutzungskonzept.

Einzelheiten

Können wir Ihnen dabei helfen?

Bekijk alle resultaten