Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
Northfreeze verdubbelt haar koelopslagcapaciteit in Evergem
B-Built bouwt een nieuw koelopslagmagazijn voor Northfreeze, onderdeel van de CubeCold-groep.

Northfreeze verdubbelt haar koelopslagcapaciteit in Evergem

B-Built bouwt een nieuw koelopslagmagazijn voor Northfreeze, onderdeel van de CubeCold-groep. Het project op North Sea Port Gent in Evergem zal de opslagcapaciteit van Northfreeze met 54.000 pallets vergroten, waardoor de totale capaciteit van Northfreeze effectief wordt verdubbeld. 47.000 posities zullen bestemd zijn voor diepvriesopslag met een temperatuurregime van -22°C en 7.000 posities zullen dienen voor gekoelde of diepvriesopslag, afhankelijk van de behoeften van de klant. De nieuwe faciliteit zal naar verwachting in het eerste kwartaal van 2025 operationeel zijn.

B-Built is dé Design & Build specialist voor de koel- en vries-opslagsector. Zowel in Nederland als daarbuiten. De ruim 30 medewerkers ontwerpen en realiseren hoogwaardige tailormade concepten, ongeacht de aard, omvang en projectlocatie. Hierbij staan functionaliteit, duurzaamheid en logistieke efficiëntie voorop. “Sinds onze start in 2008 hebben wij meer dan 800.000 temperatuur-gecontroleerde palletopslaglocaties ontworpen en gerealiseerd, met meer dan 6 miljoen m3 bouwvolume en volledig ondersteunend aan de bedrijfsprocessen van onze klanten”, vertelt Jan Ditvoorst, Projectleider bij B-Built. “Hierbij worden klanten van A tot Z ontzorgd.”

Dit geldt ook voor het project in Evergem, waar B-Built zowel verantwoordelijk is voor de uitwerking van het ontwerp als de complete uitvoering. “Met ons ontwerp borduren wij voort op het esthetische ontwerp van B2Ai architects”, vertelt Ditvoorst. “Wij hebben de extra input voor de bouwvergunning verzorgd en zijn in januari 2024 gestart met het grondwerk. Dit project betreft de indrukwekkende uitbreiding van een bestaand gebouw met 12.865 m2 bevroren opslag, 2.197 m2 bevroren expeditie en 2.150 m2 gekoelde crossdocking met crossdockhouses. Aan de voorzijde van het pand komen 342 m2 kantoren, 23 loadingdocks en een technische ruimte van 744 m2. In dit ‘hart van het gebouw’ komen niet alleen de koelingsinstallaties voor Nortfreeze, maar ook de overige installaties.” Achter het kantoordeel komt een acculaadruimte van 263 m2. “Daarnaast realiseren wij 2.590 m2 dual-tempcellen, 1.575 m2 value added logistics en 4.797 betonnen buitenvloeren. Om het gebouw heen komt 14.853 m2 aan terreinverharding.”

01

Niet over één nacht ijs

Bij de realisatie van het koelopslagmagazijn gaat B-Built niet over één nacht ijs. “We hebben te maken met flinke uitdagingen en zware restricties”, vertelt Ditvoorst. “Dit begon al bij het grondwerk. De kavel bezat Japanse duizendknoop, die volledig uitgegraven moest worden. Bovendien moest een flink aantal bomen gerooid worden, alvorens we de bouwplaats konden inrichten. Ook hierbij golden verschillende uitdagingen. Direct achter het pand bevindt zich een gebied met ondergrondse hoogspanningskabels, gasleidingen en waterstofleidingen waarop we absoluut niet mogen bouwen of stempelen. En over een ander deel van het pand lopen hoogspanningskabels, waardoor we te maken hadden met hoogterestricties en een veiligheidszone. Omdat de kraan hier niet hoger mag komen dan 13 meter wordt een deel van het gebouw lager uitgevoerd.”

Hoge brandwerendheidseisen

De gebouwfundaties worden onderheid en vanwege de verhoogde vloerniveaus is het bouwterrein eerst opgehoogd met menggranulaat. “Eind maart is het slaan van de eerste paal gevierd”, aldus Ditvoorst. “Onder de hoogspanningskabels zijn stalen buispalen aangebracht, terwijl 650 DPA-palen de rest van de nieuwbouwfundaties dragen. Hier bovenop hebben wij de in-situ fundering gestort. In de crossdock aan de voorzijde wordt gewerkt met kolommen en balken in prefab beton. Vooral vanwege de hoge brandwerendheidseisen. De vriescellen daarachter worden opgetrokken in staal. En ook de dual-tempcellen krijgen een staalconstructie.” 

Op de overgang tussen beton- en staalstructuur komt een brandwand van steenwolpanelen, die tevens resistent is tegen koudeverschillen. “De geconditioneerde cellen worden op diverse plekken voorzien van brandwerende tussenwanden en deuren, waarmee 60-120 minuten brandresistentie gegarandeerd kan worden. Op plaatsen waar een brandwerendheidseis geldt, worden de crossdock en geconditioneerde ruimtes afgewerkt met steenwolpanelen met een hoge RC-waarde van 9,5. Op alle overige gevels en daken komen PIR-panelen. Het kantoorgebouw wordt ook afgewerkt met PIR-panelen en aluminium kozijnen en krijgt bovendien een industriële look.”

Hoge vlakheidsklasse

De beganegrondvloeren van de logistieke ruimtes en geconditioneerde cellen worden traditioneel gewapend, in situ gestort en gevlinderd, aldus Ditvoorst. “De vriescellen worden voorzien van een mobiel rackingsysteem, waarbij de palletrekken volledig geautomatiseerd bewegen over een rails. De railstructuur wordt in de betonnen vloeren ingebed, waarbij een verhoogde vlakheidsklasse 2 geldt.” 

03
Het project op North Sea Port Gent in Evergem zal de opslagcapaciteit van Northfreeze met 54.000 pallets vergroten, waardoor de totale capaciteit van Northfreeze effectief wordt verdubbeld.

BREEAM ‘Excellent’

Het buitenterrein wordt voorzien van meerdere wadi’s, besluit hij. “Een ondergronds waterbassin van 20.000 m3 voorziet voorts in het waswater voor de trucks en het koelwater. Zonnepanelen op het dak leveren energie voor de koeling. Dankzij deze en andere maatregelen voldoet het project straks bij oplevering aan BREEAM-label ‘Excellent’.”  

Bouwinfo

Opdrachtgever
Northfreeze, onderdeel van de CubeCold-groep

Architect
B2Ai architects

Design & Build aannemer
B-Built

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten