De mobiliteitshub is letterlijk én figuurlijk het knooppunt van een wijk. In de hub komen niet alleen diverse vervoersstromen samen; bewoners kunnen hier ook terecht om te werken, ontmoeten, eten, drinken, sporten, spelen, een fiets te repareren, hun pakketjes op te halen en/of hun afval weg te gooien op het recycleplein. “De mobiliteitshub verdient hiermee ook een centrale plek in het ontwerp én ontwerpproces”, meent Jeroen Huisman, commercieel projectmanager bij Continental Car Parks. “Want alleen door vroegtijdig het ontwerp voor de mobiliteitshub te optimaliseren, kunnen we functionaliteit en sociale ambities perfect integreren.”
“Onze mobiliteitsbehoefte verandert in rap tempo. Met name in de grote steden gaan steeds meer stemmen op om de auto uit het straatbeeld te halen”, merkt Jeroen Drenth, directeur van Continental Car Parks. “Maar ook om openbare ruimte terug te geven aan voetgangers, fietsers, spelende kinderen en groenvoorzieningen. Een goede oplossing in dit kader is om auto’s niet meer naast of achter elkaar te parkeren, maar op strategische plekken in de buurt te stapelen.” Continental Car Parks kan hierbij helpen. De specialist verovert de markt met haar mobiliteitshubs, waarin nieuwe en slimme vormen van mobiliteit efficiënt gecombineerd worden met sociale en praktische wijkfuncties, aandacht voor groen én een hoogwaardige uitstraling.
Voor de bouw van haar mobiliteitshubs biedt Continental Car Parks diverse gestandaardiseerde bouwsystemen, waarmee elke vorm, maat en ruimtelijke structuur gemaakt kan worden. “Ongeacht of men kiest voor beton, staal, hout of een combinatie daarvan”, benadrukt Drenth. “In onze mobiliteitshubs komen verkeer en voorzieningen op unieke wijze samen. Openbaar vervoer, (deel)fietsen, (deel)scooters en (deel)auto’s worden op één centrale plek geclusterd met horeca, retail en kantoren. Maar bijvoorbeeld ook met een kinderdagverblijf, tandartspraktijk, fysiotherapeut, fietsenmaker en/of koffie-to-go. Ook kunnen we pakketkluizen en/of recyclepleinen integreren. Zo voegen we waarde toe aan het gebouw en wordt het straatbeeld aantrekkelijker. Groot voordeel voor ontwikkelaars is bovendien dat ook algemene wijkfuncties zoals trafo- en WKO-ruimtes geïntegreerd kunnen worden, die in een woongebouw teveel nuttige ruimte wegsnoepen.”
“Door de auto en algemene voorzieningen uit het straatbeeld te halen, ontstaat meer ruimte om te ontmoeten en spelen”, meent Huisman. “Hierdoor wordt de leefbaarheid in de wijk flink verbeterd.” Drenth: “Omdat mensen op één centrale plek kunnen parkeren, koffiedrinken, dineren en hun pakketje kunnen afhalen, worden ook de levendigheid, interactie en sociale controle vergroot. Hierdoor voelen mensen zich als vanzelf veiliger.”
Op de NDSM-werf heeft Continental Car Parks recent een mobiliteitshub met 525 parkeerplaatsen en een spraakmakende goudkleurige gevel opgeleverd. “Bijzonder aan mobiliteitshub BinnenDok is dat de begane grond volledig gevuld is met commerciële ruimtes, horeca, containerruimtes, stroomvoorzieningen en een grote fietsenstalling”, vertelt Drenth. “Pas vanaf de eerste verdieping wordt het parkeren ingericht. Het dak is grotendeels gevuld met zonnepanelen, die energie opwekken voor de naastgelegen woongebouwen. In combinatie met een groene daktuin en ruim voldoende elektrische laadplekken krijgt dit gebouw een centrale functie in de wijk.”
“Door het dak in te richten als groendak, leveren wij ook een actieve bijdrage aan het comfort én de gezondheid van bewoners”, vertelt Huisman. “Het groen verbetert bovendien het milieu, draagt bij aan een natuurinclusieve en biodiverse stad, vermindert luchtvervuiling, zorgt voor een goede waterberging en verkoelt in warme periodes. Door het groendak te combineren met sport-, spel- en/of horecafuncties vangen we nog meer vliegen in één klap.”
Bovengenoemde voordelen komen ook uitstekend tot wasdom in mobiliteitshub WijCK in Pijnacker, waar wonen, mobiliteit, natuur en beweging harmoniëren. Op het dak van de mobiliteitshub komen een multicourt en beplanting. Ook worden schommels en klimwanden aangebracht, zodat jong en oud naar hartenlust kunnen sporten. Er komen ruimtes voor retail, horeca en deelmobiliteit en er wordt een zonnepanelenveld ingericht, die energie opwekt voor alle woningen. Binnen het ontwerp is bovendien veel aandacht voor klimaatadaptie, natuurinclusiviteit en biodiversiteit.
Afgelopen jaar heeft Continental Car Parks ook fase 1 van project Hyde Park in Hoofddorp opgeleverd. “In deze fase verplaatsten wij de slagbomen en realiseerden wij de cascoruimtes en nuts- en WKO-ruimtes die straks energie leveren aan de omliggende nieuwbouwontwikkelingen”, vertelt Huisman. “Komend jaar volgen fase 2 en 3, waarbij wij zorgen voor een ambitieuze upgrade van de bestaande parkeergarage. In deze fases worden een beheerdersruimte en commerciële plint gerealiseerd, waardoor een multifunctionele mobiliteitshub ontstaat. Ook wordt de capaciteit van de parkeergarage uitgebreid en wordt het dak voorzien van PV-panelen en een mos sedum dakbedekking.”
In Groningen wordt gewerkt aan mobiliteitshub Grunobuurt, waarin fraaie metselwerk gevels met ornamenten en lamellen voor een mooie aansluiting bij de omgeving zorgen, terwijl uitgebreide beplanting en een waterberging van 50 m3 in de groene ambitie voorzien. “In navolging van een fietsenmaker en wasserette komt hier tevens een sociale werkplaats”, besluit Huisman. “Begin januari starten wij met de bouw van een mobiliteitshub in Breda en een maand later gaan we in Arnhem aan de slag. Onze mobiliteitshubs zijn dus door heel het land te bewonderen.”