Bedrijven die te maken hebben met goederenontvangst, opslag, voorraadbeheer, orderpicking en verzending staan voor grote uitdagingen. Niet alleen worden kwalitatief goede magazijnmedewerkers steeds schaarser en duurder, ook beschikbare oppervlakken voor nieuwbouw of uitbreiding zijn inmiddels gering goed geworden. “Het is daarom zaak om de mensen en vierkante meters die wél beschikbaar zijn, zo efficiënt mogelijk in te zetten”, vertellen Projectmanager Staalbouwprojecten Jeroen Aarts en Sales Manager Logistic Solutions BENE Steve Vercammen van SSI SCHÄFER. “Bijvoorbeeld door de hoogte in te gaan.”
Een hoogbouwmagazijn is een magazijn hoger dan 15 meter. “De meeste leveranciers van ‘standaard’ magazijnsystemen bouwen niet hoger dan 15 á 16 meter”, weten Aarts en Vercammen. “Met name omdat de magazijnen dan niet meer bediend kunnen worden met standaard rollend materieel (heftrucks en reachtrucks). Om veiligheidsredenen is de maximumhoogte van een hoogbouwmagazijn op dit moment beperkt tot 50 meter. Hogere hoogtes zijn in dit geval inefficiënt, financieel minder interessant en/of leiden tot zodanig zware constructies, dat teveel opslaglocaties verloren gaan”, illustreert Vercammen. Bij de klassieke bouwtechnieken – zowel in beton als staal – wordt vaak éérst het gebouw geplaatst, waarna het geheel wordt ingevuld met stellingen. Echter gaat hierbij kostbare opslagruimte verloren. Zowel langs de gevels, aan de bovenzijde als op plaatsen waar kolommen de gebouwconstructie moeten dragen. “Het brede intralogistieke portfolio van SSI SCHÄFER biedt daarom een extra mogelijkheid, in de vorm van silo hoogbouw, ook wel High Bay Warehouse (HBW) genoemd. Hierbij vormt de constructie van de stellingen tevens de ruggengraat van het gebouw. De rekken dienen tegelijkertijd als draagconstructie voor de dak- en gevelpanelen, zodat geen separate hal meer om de racking heen gebouwd hoeft te worden. Dit bespaart tijd, arbeid én bovenal waardevolle opslagruimte.”
“Silo hoogbouw is al interessant voor bouwhoogten vanaf 20 meter. Wie kiest voor deze vorm van magazijnopslag, kiest namelijk voor een maximale opslag van pallets, dozen en/of trays op het beschikbare aantal vierkante meters vloeroppervlak”, vertelt Vercammen. “Maar ook voor een hoge opslagdichtheid, directe toegang tot elk artikel, hoge processnelheden en een uitstekende (24/7) beschikbaarheid. Diverse opbergmogelijkheden, van enkeldiepe tot meerdiepe oplossingen, in combinatie met specifiek geconfigureerde vakbreedtes garanderen de grootste flexibiliteit in ruimtegebruik.” SSI SCHÄFER is door haar unieke combinatie van internationale expertise, oog voor detail en geavanceerde technieken dé vertrouwde keuze binnen de markt én één van de weinige aanbieders van silo hoogbouwprojecten met een hoogte van ver boven de 40 meter. “Wij kunnen talrijke referenties uit de hele wereld voorleggen om gebruikers op dit vlak te inspireren. Van standaard opslagmagazijnen tot gekoelde en diepvriestoepassingen, waar het energetisch heel interessant is om zoveel mogelijk producten in een zo compact mogelijke ruimte op te slaan.”
Het is niet voor niets dat silo hoogbouw steeds populairder wordt, meent Vercammen. “Zeker nu voor pallets of stukgoederen zoals dozen en/of trays de technologieën voor in- en uitslag, ofwel ASRS (Automated Storage and Retrieval System), evolueren. Waar traditioneel vooral kraantechnologieën worden ingezet, kunnen we nu ook shuttleoplossingen realiseren die maximale flexibiliteit bieden. Hierdoor kunnen ook toepassingen waarbij voorheen kraantechnologie niet ideaal was nu volledig geautomatiseerd worden in een silo hoogbouwmagazijn. Op basis van de inbound- en outbounddata adviseren wij over de beste automatiseringstoepassingen zodat je als gebruiker een optimale ROI bereikt.”
SSI SCHÄFER beschikt over uitgebreide deskundigheid op het gebied van ontwerp, calculatie, statische configuratie, engineering, productie én uitvoer, benadrukt Aarts. “Bovendien zijn wij thuis in aardbevingsbestendig bouwen. Aan de basis van onze silo hoogbouwmagazijnen ligt steevast een betonnen vloerplaat. Hier bovenop monteren wij de ankers voor onze staalconstructie, waarna de complete constructie in prefab blokken van ca. 10×1,5×12 meter (lxbxh) wordt opgebouwd. De niveaus waar later de pallets op zullen komen, zijn hierin al voorgemonteerd.” Vercammen: “In de ontwerp- en engineeringsfase wordt in nauwe samenwerking met de constructeur de maximaal toelaatbare belasting van de vloer én staalconstructie berekend, waarbij we onder andere rekening houden met palletgewichten, HVAC-installaties, eventuele zonnepanelen, het gewicht van de dak- en gevelpanelen en de geldende wind- en sneeuwlasten. Bij koel- en vrieshuizen waarbij de vloer geïsoleerd is, worden de posities van de vloerleidingen en de constructieve ankers bovendien in nauw overleg afgestemd.”
Naast de robuuste staalconstructie biedt SSI SCHÄFER een uitgebreid assortiment opslagplatforms, trappen en veiligheidsvoorzieningen, evenals opslag- en overslagmachines en shuttlesystemen. Alle componenten worden intern vervaardigd, waar ze geconfigureerd en geproduceerd worden om perfect te passen in het silo hoogbouwmagazijn. Ook biedt SSI SCHÄFER een reeks aanvullende diensten voor magazijnen zoals dak- en wandbekleding als onderdeel van een uitgebreid en compleet productpakket.