Op Logistiek Park Moerdijk bouwt Bouwbedrijf Vrolijk voor DSV Global Transport and Logistics een distributiecentrum van 240.000 vierkante meter. Het complex bestaat uit tien hallen, acht halkantoren, een hoofkantoor, een crossdock en een parkeerdek voor meer dan duizend auto’s. Ook zijn er dertien laadkuilen met in totaal 190 docks. “Dit is zonder twijfel ons grootste project tot nu toe”, zegt hoofduitvoerder Kevin Baan. “Qua omvang én logistieke uitdaging.”
Bouwbedrijf Vrolijk werd al vroeg bij het traject betrokken en kreeg ruimte om mee te denken over de technische uitwerking en uitvoerbaarheid. “Dat is precies waar wij goed in zijn”, zegt Baan. “We bouwen veel distributiecentra, dus we weten wat werkt. En we nemen de opdrachtgever altijd stap voor stap mee in de keuzes die we maken.” Ook op duurzaamheid is het project goed afgestemd. Het gebouw wordt gerealiseerd volgens de BREEAM-NL Excellent-norm. Dat past bij de ambities van zowel DSV als Bouwbedrijf Vrolijk om toekomstbestendig en verantwoord te bouwen.
DSV Moerdijk bestaat uit tien hallen, samen goed voor bijna 200.000 vierkante meter opslagruimte. Daarbovenop komt een mezzanine van 38.600 vierkante meter. “Geen hal is hetzelfde”, vertelt Baan. “Sommige hebben een groot kantoor, andere alleen sanitair. Negen hallen zijn gebouwd in staal, één in beton. Wat nodig is, passen we toe.”
In totaal is er 10,5 miljoen kilo staal verwerkt in het gebouw. Dat is maar liefst anderhalf keer de Eiffeltoren. En ook op betonvlak is het project bijzonder. “We hebben hier de grootste aaneengesloten betonvloer van de Benelux gemaakt”, zegt Baan. “4.500 Vrachtwagens beton over 142 stortmomenten. Dat zijn cijfers om trots op te zijn.”
De uitvoering draait op een vaste club partners waar Bouwbedrijf Vrolijk al jaren mee werkt. “Dat maakt het verschil”, zegt Baan.
“Iedereen weet wat hij moet doen. Dat scheelt tijd én afstemming. Met een team waar je op kunt bouwen, zijn dit soort enorme projecten een cadeau.”
Over een paar weken is het dak dicht en liggen alle vloeren. Daarna volgt de afbouw. Baan kijkt uit naar dat moment. “Dan worden alle onderdelen écht een geheel”, zegt hij. “Daar kijken we allemaal enorm naar uit.” De ingebruikname staat gepland voor het einde van 2025.