Langs een landingsbaan van luchthaven Schiphol bouwt Prologis aan Schiphol DC9: een distributiecentrum met productiemogelijkheden, kantoorruimte en logistieke functies. Het ontwerp komt van Bronsvoort Blaak Architecten bna, dat al jarenlang meedraait in de wereld van grootschalige utiliteitsbouw. “Op papier is het een rechthoekig gebouw, maar elk detail is afgestemd op de kavel, de gebruiker en het proces”, zegt architect Freek Bronsvoort.
De relatie tussen Bronsvoort Blaak Architecten bna en Prologis is er niet eentje van toevallig matchende agenda’s. De bedrijven werken structureel samen aan distributiecentra in heel Nederland. “We weten wat Prologis zoekt en zij weet wat wij brengen”, zegt Bronsvoort. “Er is ruimte voor onze handtekening – in de vormgeving, de materialisatie en in hoe wij omgaan met daglicht, routing en uitstraling.”
Ook voor DC9 viel de keuze op het Amerongse bureau. Het betrof de laatste beschikbare kavel op dit deel van het bedrijventerrein, direct onder de aanvliegroute van Schiphol. De restricties waren fors: op sommige plekken mocht het gebouw niet hoger zijn dan vijf meter. “Dat bepaalt de hele massaopbouw van het gebouw”, legt Bronsvoort uit. “Er is letterlijk binnen de hoogtelijnen ontworpen.”
De oorspronkelijke opdracht was helder: zoveel mogelijk vierkante meters warehouse, met een duidelijk onderscheid tussen logistiek verkeer en personeel. Bronsvoort: “Een puzzel die we vaker leggen – optimaal ruimtegebruik, een efficiënte stroom en toch een prettige plek om te werken.” Maar voor de vergunningsaanvraag klaar was, kwam er een huurder in beeld. En die had een specifiek Programma van Eisen. “De gebruikerslay-out is aangepast, de technische installaties werden uitgebreid en er is een ander gevelontwerp gemaakt. Het bouwteam is vervolgens uitgebreid met een groep experts van de huurder. Hoewel het soms tot op detailniveau anders moest, is in een kort tijdsbestek het plan op de rails gezet.”
DC9 bestaat uit ruim 22.500 m². Hiervan is 1.500 m² gereserveerd voor kantoorruimte. Dat is fors voor een distributiecentrum. “En het is ook echt als volwaardig kantoor ontworpen”, zegt Bronsvoort. “Veel glas, ronde vormen, een balkon en zicht op het groen. Geen bijgebouw, maar een representatieve plek voor medewerkers en bezoekers.”
Het magazijn zelf is uitgerust voor zowel opslag als lichte productie. Er is veel aandacht besteed aan lichtinval. Ook de logistieke zone is royaal opgezet: 40 meter diep, geschikt voor extra lange vrachtwagens en met voorbereidingen voor een automatische aansluiting op een vliegtuigdock. Daarvoor is er bouwkundig veel aangepast, zoals sparingen in de vloer, een rupsbandsysteem en speciale docks. Voor het architectenbureau technisch gezien een interessante uitdaging. En ook duurzaamheid is verankerd in het ontwerp. Het gebouw streeft naar BREEAM Very Good, met hoge isolatiewaarden, Xcarb staal, losmaakbare constructie, triple glas, een betondak op het kantoor en een integraal ontwerp voor de groene buitenruimte.
De bouw van DC9 nadert zijn voltooiing. In september staat de oplevering gepland. “De afgelopen jaren hebben we bij de planvorming te maken gehad met een groot scala aan partijen en wensen. Van de partners in het bouwteam tot de plantoetsers. Van de gemeente en van opdrachtgever tot de stakeholders en Schiphol. Het motto binnen ons bureau is: een goed proces levert een goed gebouw. En dat zie je hier straks ook weer terug in dit gebouw. Ik kijk ernaar uit om het af te ronden.”