Op het terrein van het nieuwe laboratorium van Eurofins in Amersfoort komt een solar carport met 684 zonnepanelen. SolarParking levert en bouwt de carport en realiseert daarmee een innovatieve energieoplossing waarmee het laboratorium direct wordt voorzien van duurzame stroom.
“Voor ons is dit een prachtig project”, zegt Bart Doornbos, eigenaar van SolarParking. “We zijn via het bestek betrokken geraakt, hadden in het voortraject al contact met de ontwikkelaar en zijn uiteindelijk via De Vries en Verburg bij Burgland Bouw uitgekomen. Daardoor konden we de ontwikkelaar al helpen bij het dimensioneren.”
Het project draait om meer dan zonnepanelen alleen. Op het terrein is namelijk geen grote netaansluiting beschikbaar, terwijl de energievraag toeneemt. “We hebben een slimme oplossing bedacht waarbij we achter de meter energie opslaan en verbruiken”, legt Doornbos uit. “Op een reguliere aansluiting van 3×80 Ampère kun je normaal zo’n 80 kWp zonnepanelen kwijt. Met onze aanpak kunnen we daar tot tien keer overheen, zonder gebruik van een aggregaat. Dat maakt deze oplossing echt uniek.”
De solar carport biedt plek aan circa 100 auto’s. De gekoppelde Y-vormige overkapping wordt volledig bekleed met zonnepanelen. In totaal 684 stuks, goed voor bijna 390.000 Wp. De opgewekte stroom wordt direct ingezet voor het laboratorium. “Het dak van het gebouw is al benut, maar de parkeerplaats biedt ruimte voor extra opwek”, zegt Doornbos. De gekozen constructie is niet alleen technisch, maar ook esthetisch doordacht. “We gebruiken een gekoppelde Y-vorm zonder schoren, dus zonder de extra armen die vaak nodig zijn om delen te ondersteunen. Daardoor blijft het geheel slank en rank. Je hebt minder staal nodig én minder obstakels. Dat is veiliger voor gebruikers én beter voor het milieu.”
SolarParking ontwikkelt zich richting een nog duurzamere toekomst. “We bieden sinds kort ook houten carports van het merk Prefabois aan. Houten carports waren vroeger veel duurder dan staal, maar dat verschil is inmiddels bijna weg. En het milieueffect is groot: één ton staal zorgt voor twee ton CO2-uitstoot, terwijl één ton hout juist één ton CO2 vasthoudt. Dat verschil van drie ton CO2 maakt hout per definitie een duurzamere keuze.”
De uitvoering van de carport start binnenkort. “We zitten nu in de werkvoorbereiding”, zegt Doornbos. De planning is strak: “Dankzij een grondige voorbereiding kunnen we bovengrondse deel van de carport in vijf weken plaatsen.” De grootste uitdaging zit het leidingwerk. “Je moet tussen de funderingen door, dat vraagt een goede afstemming met de aannemer en installateurs. Dat kost nog eens twee weken. Maar er zijn nul problemen geweest. Iedereen denkt goed mee.”