Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
Gietasfalt maakt perron beloopbaar, waterdicht en voldoende stroef 
De opdracht voor SBO omvatte het aanbrengen van een waterdichte laag op het nieuw gestorte betoncasco van het perron en het daarop aanbrengen van twee lagen gietasfalt.

Gietasfalt maakt perron beloopbaar, waterdicht en voldoende stroef 

Het vernieuwde perron boven de Westknoop is voorzien van een afwerking met gietasfalt, zoals dat al jarenlang gebruikelijk is op Amsterdam Centraal Station. BAM Infra Civiel deed daarvoor een beroep op de expertise van SBO uit Andelst. SBO verzorgde de complete opbouw van de perronvloer, inclusief de waterdichting van het betoncasco tot de uiteindelijke toplaag in gietasfalt.

SBO heeft veel ervaring met het aanbrengen van gietasfalt, vooral ook op complexe projecten. “We zijn weliswaar een dochteronderneming van BAM, maar dat betekent niet dat we elk project in onze schoot geworpen krijgen”, zegt Rody Eikelenboom van SBO met een lach. “Door ervaringen op eerdere projecten bestond er een waardevolle connectie tussen de werkvoorbereiders onderling. Zodoende zijn we aan tafel gekomen voor dit project.”

Unieke eigenschap

De opdracht voor SBO omvatte het aanbrengen van een waterdichte laag op het nieuw gestorte betoncasco van het perron en het daarop aanbrengen van twee lagen gietasfalt. “De waterdichte laag bestaat uit een speciale dakbedekking die volledig verkleeft aan de betonnen ondergrond”, legt Eikelenboom uit. “Hierop volgden twee lagen gietasfalt van in totaal 5 centimeter, wat noodzakelijk was voor de waterdichte afwerking en de verwachte belasting. Die totale opbouw resulteert in een stevige, waterdichte en functionele vloerafwerking voor de reizigers.” Anders dan je mogelijk zou verwachten van zo’n strakke vloer, heeft gietasfalt volgens Eikelenboom de unieke eigenschap dat het onder alle omstandigheden voldoende stroef blijft. “Als de vloer nat is, wordt deze zelfs nog iets stroever.”

Gietasfaltdumpers

Terugkijkend op de uitvoering was de grootste uitdaging toch wel de krappe tijdsplanning, volgens Eikelenboom. “Het werk moest snel afgerond worden omdat het station al deels in gebruik was. Logistiek gezien was het complex, vooral vanwege het gebruik van vrachtwagens, hijsmateriaal en gietasfaltdumpers om het gietasfalt naar de perrons te brengen. De wieldumpers mochten bovendien niet vol belast worden vanwege gewichtsbeperkingen van het perrondek. Allemaal puzzelstukjes die we moesten leggen om het project tot een goed einde te brengen. En dat is gelukt. Hoewel het onmogelijk is om de klassieke uitstraling te evenaren, zal de vloer met de tijd een vergelijkbare look krijgen als de overige perrons. Aansluitend hebben we voor BAM Infra Civiel ook perron 6 mogen maken. Dat viel weliswaar niet binnen project Westknoop en heeft constructief een andere opbouw, maar de afwerking is uiteindelijk wel identiek.” 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten