TBS (Technisch Bureau Soest) en SVA (Struyk Verwo Aqua) zijn specialist in producten voor afwatering en toegangssystemen voor rioleringen. Willy Bruckers, commercieel directeur, kondigde in een eerdere editie al aan dat beide bedrijven elkaar onder één dak zouden gaan versterken. Inmiddels kunnen de vruchten van de ontstane synergie geplukt worden. “Zie het als het beste van twee werelden”, opent Bruckers het gesprek. “Door elkaar aan te vullen en te versterken, is ook onze innovatiekracht gegroeid. We kunnen nieuwe productlanceringen melden, die slechts een voorbode zijn van wat de markt van ons mag verwachten.”
Ook TBS-SVA neemt haar verantwoordelijkheid als het gaat om MVO. “Ons doel is om te helpen de CO2-uitstoot te verlagen en meer gerecycleerde materialen toe te passen”, zegt Bruckers. “We beschikken daarom nu over kolken die ons inziens de laagste MKI-waarde hebben in de markt. We passen gebroken betonfracties toe – afkomstig van geretourneerde kolken – in het betonmengsel waarvan de kolken gemaakt worden. Het gietijzer dat we toepassen is van nature al duurzaam, maar door nodulair gietijzer toe te passen is er sprake van minder materiaalgebruik en een langere levensduur. Stankgarnituren en aansluitingen worden gegoten van gerecycleerd kunststof. Het innemen van oude kolken om deze te breken en te verwerken in nieuw beton is onderdeel van onze ‘green deal’. Kortom: we doen er alles aan om bij te dragen aan een stuk circulariteit.”
TBS-SVA maakt met trots melding van drie onlangs gelanceerde innovaties: “Als eerste noem ik de putafdekkingen met cross-grip”, somt Bruckers op. “Deze putafdekkingen zijn speciaal ontwikkeld met de tweewielers in gedachten. Daarmee doelen we op alle tweewielers, van fiets tot motor. Het kruisprofiel dat in de putafdekking aanwezig is, zorgt voor een betere weerstand tegen uitglijden en een versnelde waterafvoer zorgt voor minder gladde deksels. Daarmee neemt de grip van de band op de putafdekking enorm toe. Het tweewielerverkeer is enorm toegenomen, wij dragen graag bij aan een stuk veiligheid voor deze relatief kwetsbare groep.”
De tweede innovatie betreft de ‘Cool City Drain’. Bruckers vervolgt: “We hebben een speciale afvoergoot ontwikkeld om hittestress in binnenstedelijk gebied tegen te gaan. Het water wordt vertraagd afgevoerd, gebufferd en waar mogelijk geïnfiltreerd. Tevens is de bovenlaag gemaakt van sedimentplantjes. Dat zorgt voor een stuk verkoeling, broodnodig met de hete zomers van de afgelopen jaren.”
De derde innovatie op de lijst is een rubberen afdichting die een putrand rammelvrij maakt. “De Vepro Max is een verbeterd rubberprofiel waar het deksel op ligt, met een gegarandeerde periode van rammelvrij zijn van 40 jaar. Ook bij druk bereden wegen. Het putdeksel blijft beter stilliggen, wat het openbreken van straten voorkomt. Behalve dat deze oplossing slijtvaster is, vindt er ook nog eens een aanzienlijke geluidsreductie plaats.”
Bruckers verzekert ons dat er de komende jaren nog veel meer slimme oplossingen aankomen, die wezenlijk bijdragen aan duurzaamheid.