Een autoluwe stad met oog voor een fijne en groene leefomgeving, waarbij parkeren en andere functies geclusterd zijn in een mobiliteitshub. Dát is de ambitie waar Continental Car Parks elke dag invulling aan geeft. Flexibel, zodat het gebouw transformeerbaar is. Maar ook collectief en multifunctioneel, zodat de kwaliteit en (sociale) veiligheid van de openbare ruimte verbeteren. “Onze mobiliteitshubs kunnen zelfs energieleverend gerealiseerd worden.”
“Onze mobiliteitsbehoefte verandert in rap tempo. Met name in de grote steden gaan steeds meer stemmen op om de auto uit het straatbeeld te halen”, merkt Jeroen Drenth, directeur van Continental Car Parks. “Maar ook om openbare ruimte terug te geven aan voetgangers, fietsers, spelende kinderen en groenvoorzieningen. Een goede oplossing in dit kader is om auto’s niet meer naast of achter elkaar te parkeren, maar op strategische plekken in de buurt te stapelen.” Continental Car Parks kan hierbij helpen. De specialist verovert de markt met haar mobiliteitshubs, waarin nieuwe en slimme vormen van mobiliteit efficiënt gecombineerd worden met sociale functies én een hoogwaardige uitstraling.
In de mobiliteitshubs van Continental Car Parks komen verkeer en voorzieningen samen, aldus projectmanager Erik de Vries. “Openbaar vervoer, (deel)fietsen, (deel)scooters en (deel)auto’s kunnen op één centrale plek geclusterd worden met horeca, retail en kantoren. Maar ook met bijvoorbeeld een kinderdagverblijf, fietsenmaker en/of koffie-to-go.” Drenth: “Groot voordeel voor de ontwikkelaar is dat ook algemene wijkfuncties zoals de traforuimtes, pakketposten en/of een recycleplein toegevoegd kunnen worden. Door daarnaast deelmobiliteit te integreren, kan de parkeernorm flink worden verlaagd. En als we het dak inrichten als groendak, dragen we bovendien bij aan een klimaatadaptieve en natuurinclusieve stad.”
Niet alleen middenin de stad, maar ook aan de rand van de wijk creëren de mobiliteitshubs van Continental Car Parks ruimte, benadrukt De Vries. “Bijvoorbeeld voor (groene) ontmoetingsplekken in de wijk, wat mooi zichtbaar wordt bij de duurzame en modulaire mobiliteitshub Elements.” Het voormalige Fluorterrein in Haarlem is tussen 2017 en 2023 herontwikkeld tot een groene en duurzame stadsbuurt. Om te zorgen dat de nieuwe en autoluwe wijk goed bereikbaar blijft, heeft Continental Car Parks aan de rand van het gebied een multifunctionele en schaalbare mobiliteitshub gerealiseerd. In de plint van de bovengrondse parkeervoorziening zijn horeca, pakketkluizen en ruimtes voor deelmobiliteit ingericht. Daarboven biedt de hub plek aan 280 auto’s. Mobiliteitshub Elements is voorzien van elektrische laadpalen en groene gevels en de begroeide pergola op het dak is geschikt voor het plaatsen van zonnepanelen.
“De ervaring leert dat onze mobiliteitshubs het straatbeeld positief beïnvloeden”, aldus De Vries. “Door de auto uit het straatbeeld te halen, ontstaat namelijk ruimte om te ontmoeten en spelen. Hierdoor wordt de leefbaarheid in de wijk flink verbeterd.” Drenth: “Omdat mensen op één centrale plek kunnen parkeren, boodschappen doen, koffiedrinken, dineren en hun pakketje afhalen, worden ook de levendigheid, interactie en sociale controle vergroot waardoor mensen zich als vanzelf veiliger voelen.”
Bovengenoemde voordelen komen uitstekend tot wasdom in mobiliteitshub WijCK in Pijnacker. Begin maart is een gebiedsontwikkeling gestart waarin wonen, mobiliteit en natuur harmoniëren met bewegen. Op het dak van de mobiliteitshub komen een multicourt en beplanting. Ook worden schommels en klimwanden aangebracht, zodat jong en oud naar hartenlust samen kunnen sporten. Er komen ruimtes voor retail, horeca en deelmobiliteit en er wordt een zonnepanelenveld ingericht, die energie opwekt voor alle 330 woningen van WijCK. Binnen het ontwerp is bovendien veel aandacht voor klimaatadaptie, natuurinclusiviteit en biodiversiteit.
Voor de bouw van haar mobiliteitshubs biedt Continental Car Parks vier gestandaardiseerde bouwsystemen, waarmee elke vorm, maat en ruimtelijke structuur te maken is. “Ongeacht of men kiest voor beton, staal, hout of een combinatie daarvan: onze mobiliteitshubs zijn altijd modulair, circulair en eenvoudig om te bouwen tot woon- en werkruimte of fietsenstalling”, vertelt De Vries. “Is geen nieuwe bestemming gewenst? Dan kunnen de bouwonderdelen als losse materialen opnieuw in de keten worden ingezet. Zo kunnen we flexibel inspelen op de veranderende mobiliteitsbehoefte. Nu én in de toekomst, waarmee we een stevige basis leggen voor circulariteit.”
Op de NDSM-werf heeft Continental Car Parks recent een mobiliteitshub met 525 parkeerplaatsen en een spraakmakende goudkleurige gevel opgeleverd. “Bijzonder aan mobiliteitshub BinnenDok is dat de begane grond volledig gevuld is met commerciële ruimtes, horeca en een grote fietsenstalling”, vertelt De Vries. “Pas vanaf de eerste verdieping wordt het parkeren ingericht. Het dak is grotendeels gevuld met zonnepanelen, die energie opwekken voor de naastgelegen woongebouwen. In combinatie met een groene daktuin en ruim voldoende elektrische laadplekken krijgt ook dit gebouw een centrale functie in de wijk.”