Om een eerlijke, gezonde en leefbare wereld voor onszelf en onze (klein-)kinderen te waarborgen, is een sterke en impactvolle strategie voor duurzaamheid essentieel. Zowel op medewerkers-, klantrelatie- als productniveau. LJ Solutions loopt hierin voorop. De specialist in slimme geveloplossingen zet hoog in op kwaliteit en duurzaamheid, waarbij menswaardigheid en wendbaarheid de belangrijkste uitgangspunten zijn. “In de markt zien wij nog te vaak dat duurzaamheid een verkoop- of marketingstrategie is voor greenwashing”, benadrukt Roel Tromp, eigenaar van. “Hierdoor worden écht duurzame initiatieven ondermijnd. Dit is niet alleen schadelijk voor het vertrouwen van opdrachtgevers, bewoners en gebruikers, maar ook voor onze planeet. Als organisatie brengen wij hier graag verandering in. Duurzaamheid zit stevig verankerd in ons DNA en geeft fundamenteel vorm aan de manier waarop wij samenwerken. Op elk niveau.”
LJ Solutions zet zich al sinds 2012 in voor gezonde, mooie gevels. Oprichter Roel Tromp was jarenlang adviseur en manager op het gebied van gevelstuc, buitengevelisolatie en geventileerde gevelsystemen. Hij deed zijn werk met veel plezier en succes, maar liep wel tegen een morele uitdaging aan. “Als persoon word je gevormd door je omgeving en ervaringen”, vertelt hij. “Maar dit komt niet altijd overeen met wie je echt bent. Zo werd ik op een voetstuk geplaatst waar ik me niet echt senang voelde. Bij de start van mijn eigen bedrijf heb ik daarom bewuste keuzes gemaakt als het gaat om menswaardigheid en wendbaarheid. De bouw is een mooie maar ook harde branche. Daar brengt LJ Solutions graag verandering in. In plaats van koude productverkoop staat warme informatiedeling bij ons centraal. Op een menselijke manier en met respect voor onze omgeving.”
Inmiddels telt LJ Solutions tien medewerkers. De dagelijkse leiding is in handen van Roel Tromp en Corine Schoonderbeek, die dankzij een bottom-up benadering, flexibele werktijden en ruimte voor eigen initiatieven, ontspanning en beweging voor maximaal draagvlak en betrokkenheid zorgen. Hierdoor blijft het bedrijf in balans. “Nieuwe medewerkers doorlopen standaard een traject van drie á vier maanden, waarin diverse gesprekken worden gevoerd en waarin zij een keer vrijblijvend met ons mee lunchen”, vertelt Tromp. “In navolging van de juiste competenties, vinden wij het namelijk heel belangrijk dat nieuwe medewerkers in ons team passen.” De lunch is voor LJ Solutions een belangrijk sociaal moment, waarop collega’s elkaar beter en op een andere manier leren kennen. Hierdoor ontstaat meer begrip en vertrouwen, maar ook een duurzaam werkklimaat waarin iedereen kan excelleren.
Naast de eigen medewerkers denken ook de partners van LJ Solutions verder dan sec de producten, benadrukt Tromp. “Onze partnerrelaties zijn echt ons verlengstuk. Bijvoorbeeld als het gaat over hoe je als mensen met elkaar omgaat, in elke fase van een project. Door elkaar scherp te houden en op te voeden, bouwen we samen aan een betere wereld.”
Op productniveau vindt Tromp het vooral belangrijk dat producten op een eerlijke manier gemaakt worden. “In Nederland zien we helaas nog te vaak dat duurzame initiatieven ingegeven worden door de keurmerken of certificaten die men wil behalen. Met name om de verkoop op te stuwen, terwijl in landen zoals Frankrijk, Noorwegen en Zweden de intrinsieke motivatie overheerst”, vertelt hij. “Juist met deze bedrijven werken wij graag samen.”
Als voorbeeld noemt hij het Franse Neolife® dat gevelbekleding produceert op basis van het gepatenteerde VESTA®-materiaal, gemaakt van houtvezels uit Europese bossen. “Afhankelijk van de gekozen gevelbekleding bevat Neolife® ca. 80% natuurlijke houtvezels, 12% mineralen en 8% schoon PVC. Deze ingenieuze combinatie levert een volstrekt stabiel, duurzaam én sterk product op, dat uitstekend geschikt is voor WELL- en BREEAM-projecten. Omdat het minerale zout niet uitloochent, kunnen wij brandklasse B voor lange tijd garanderen. Daarnaast biedt VESTA® een uitstekende schok- en aardbevingsbestendigheid. Het product kan meerdere keren gerecycled worden, zonder aan kracht te verliezen.” Inmiddels beschikt Neolife® over een LCA en is de gevelkleding met een categorie 1 productkaart en een zeer lage MKI-waarde toegevoegd aan de Nationale Milieudatabase, waardoor het product tevens in aanmerking komt voor een MIA/VAMIL-subsidie.
Met het Noorse Aulinvent Fasade levert LJ Solutions gevelpanelen van 100% gerecycled aluminium, dat met name afkomstig is van oude bier- en colablikjes. Hierdoor krijgt een belangrijke afvalbron een duurzaam tweede leven, aldus Tromp. “Bijzonder is dat Aulinvent Fasade over een brandklasse A1/A2 beschikt en na gebruik 100% upcyclebaar is. De gevelpanelen in geschuimd aluminium zijn bovendien eenvoudig te verwerken.”
Met het Spaanse Favemanc ten slotte levert LJ Solutions een geventileerd gevelsysteem van keramische geveltegels. “De geveltegels en accessoires worden vervaardigd uit geëxtrudeerde klinkerklei, die verkregen wordt via lokale partners”, aldus Tromp. “Hierdoor blijft de ecologische voetafdruk gering. Bovendien is het materiaal zeer licht van gewicht, volledig losmaakbaar en eenvoudig te monteren. Dankzij de grote capaciteit van Favemanc met keramische extrusie zijn er oneindige mogelijkheden in volume en ontwikkeling.” Favemanc kent een brandklasse A1.
In 2025 wordt het assortiment van LJ Solutions uitgebreid met een nieuw en volledig circulair keramisch gevelsysteem met een luxe uitstraling, waardoor esthetiek en gezondheid mooi samenkomen. Hierover later meer.