Een slanke entree, die esthetisch opgaat in de gebouwgevel. Maar ook: eenvoudige engineering en montage. Met een range aan minimalistische schuif- of draaideuroplossingen binnen de GEZE designlijn komt GEZE zowel architecten als gevelbouwers tegemoet.
GEZE GmbH is een Duits familiebedrijf met meer dan 160 jaar ervaring in het produceren van oplossingen op het gebied van deur-, raam- en veiligheidstechniek. Ruim twintig jaar geleden al zette GEZE, marktleider in Duitsland, haar eerste stappen in de slanke gevelmarkt met een designlijn voor schuifdeuren. “Met Slimdrive hebben wij GEZE duidelijk op de kaart gezet” vertelt Ronald van Driel, Sales Manager Nederland bij GEZE. “We zijn er namelijk in geslaagd om een automatische schuifdeur te creëren, met een profieldikte met dezelfde afmeting als een aluminium gevelprofiel. Hierdoor hebben architecten de mogelijkheid om zonder onderbreking van het gevelbeeld een automatische schuifdeur toe te passen. Gevelbouwers profiteren bovendien van flinke montagevoordelen. Immers kunnen zij op het bestaande slanke aluminium profielsysteem een automatische schuifdeur installeren. Ongeacht of een standaard schuifdeur, een inbraakwerende schuifdeur of een brandwerende schuifdeur gewenst is.”
Deze technische oplossing van GEZE is nog niet geëvenaard in de markt, waardoor zij nog altijd de meest slanke oplossing levert. “Maar dit betekent niet dat we stilstaan”, benadrukt Van Driel. “We blijven onze grenzen verleggen. De afgelopen jaren hebben we ons portfolio met betrekking tot entreedeuren verder uitgebreid. In eerste instantie kwam de vraag naar een gebogen schuifdeur voor rond gebogen gevels, waarvoor wij Slimdrive SC hebben ontwikkeld. Vervolgens is dit product doorontwikkeld tot een rondschuifdeur in de vorm van een klein tochtportaal, wat een stijlvolle entree met een minimalistische profilering mogelijk maakt.” In dezelfde designlijn levert GEZE de draaideuraandrijvingen Slimdrive EMD-F en Powerdrive met een kaphoogte van slechts 7 cm!
Speciaal voor automatische schuifdeuren in brandveilige situaties ontwikkelde GEZE Slimdrive SL-NT, die naast een optimale brandveiligheid ook uitblinkt in design. Met een geringe constructiehoogte van slechts 7 cm is deze automatische deuraandrijving uniek in de markt én nagenoeg onzichtbaar in elke gevel te integreren. Vleugels van 125 kg per stuk kunnen moeiteloos geopend en gesloten worden, vertelt Van Driel. “Het automatische schuifdeursysteem is bovendien uitermate geschikt in combinatie met smalle profielen, voor glasfaçades en beperkte montageruimtes. Wij bieden Slimdrive oplossingen voor brandwerende deuren, vlucht- en evacuatieroutes en (zeer) smalle glasgevels.”
Twee jaar geleden is in lijn met deze ontwikkelingen ook Revo.PRIME geïntroduceerd. “Dankzij een uniek design, een minimale kranshoogte en een uitermate slanke profilering is de Revo.PRIME tourniquet een absolute blikvanger voor elk gebouw”, aldus Van Driel. “De tourniquet zorgt niet alleen voor een toegankelijke en uitnodigende entree, maar ook voor een maximale energiereductie. De vleugels worden in rust zodanig gepositioneerd, dat er sprake is van een maximale afdichting tegen tocht, weersinvloeden en geluid. Met een dakopbouwhoogte (krans) van 70 mm en profielen van slechts 60 mm hebben wij het product ook profieltechnisch geminimaliseerd. Dit resulteert voor de architect in een maximale ontwerpvrijheid van de entree, meer vrije ruimte en maximale transparantie.”
Niet alleen esthetisch, maar ook in technisch opzicht is Revo.PRIME spraakmakend. “We maken gebruik van een compleet nieuwe aandrijftechnologie met een krachtige en slijtage-arme borstelloze motor met een draaimoment van 1.000 Nm”, duidt Van Driel. “Dat zorgt niet alleen voor vloeiende bewegingen, maar ook voor extra veiligheid. Op het moment dat de deur om welke reden dan ook geremd moet worden, staat deze direct stil. Een paar centimeter doorlopen, zoals gebruikelijk, is bij Revo.PRIME niet aan de orde waardoor gebruikers een maximaal doorloopcomfort ervaren. Dankzij een kleinere diameter kunnen we bovendien een groter bezoekersaantal verwerken.” De motor is getest tot 2 miljoen cycli, vertelt hij. “Daarmee gaat de motor feitelijk een gebouwleven mee.”
Bij de ontwikkeling van future proof gebouwen zijn Building Management Systemen essentieel. Of het nu gaat om gebruikerscomfort en productiviteit of het optimaliseren van operationele of energie-efficiency: data van het gebouw is onmisbaar, weet ook Van Driel. “De beschikbare data in het BMS is de basis voor betere presentaties van het gebouw. Nu én in de toekomst. Ondanks dat ramen en deuren een aanzienlijke impact hebben op het functioneren van het gebouw – van gebruikscomfort tot veiligheid en energiehuishouding – was het slechts beperkt mogelijk om ze in het BMS te integreren. Met myGEZE Control brengen wij hier verandering in en wordt het eindelijk mogelijk om ramen en deuren volledig te integreren middels een open protocol. Hierdoor wordt het bijvoorbeeld mogelijk om storingen automatisch te melden, wat bijdraagt aan het gebruikscomfort van het gebouw. Door het integreren van deur- en raamcycli kunnen kosten en overlast gereduceerd worden door vraaggestuurd onderhoud. En door bijvoorbeeld klimaatsystemen te laten reageren op gedetailleerde raam- en deurstanden kunnen aanzienlijke en noodzakelijke energiebesparingen gerealiseerd worden.”