Voor het grootschalige woonproject Waldorp Four in Den Haag verzorgt Kleywegen het complete infradeel: van het ombouwen van de Waldorpstraat, het uitvoeren van het complete grondwerk en de aanleg van een trillingsvrije soilmixwand tot de aanleg van de daktuinen. Het complexe werk vraagt om precisie, want de vier woontorens worden gebouwd pal naast het spoor.
In het 26-jarige bestaan van Kleywegen werkt het bedrijf al 25 jaar samen met hoofdaannemer Heddes. “Een kwestie van vertrouwen en elkaar opzoeken”, zegt directeur Jelle van der Kleij. Niet gek dus dat het familiebedrijf ook bij Waldorp Four al vroeg aan tafel zat. “Dat is precies hoe we het graag zien. We kunnen de meeste waarde bieden als we in een vroegtijdig stadium worden aangehaakt. Dan kunnen we meedenken, slimme oplossingen bedenken en meerwaarde bieden. Vaak doen we dan ook risicodragend mee, dus voor een vaste prijs. Dat wordt gewaardeerd door opdrachtgevers.”

De werkzaamheden begonnen eind vorig jaar met het uitvoeren van een bodemsanering. Aansluitend is Kleywegen verdergegaan met het inrichten van het bouwterrein: het verwijderen en herplanten van bomen, opbreek- en asfaltwerkzaamheden voor het omvormen van de Waldorpstraat tot bouwterrein en de aanleg van een tijdelijk fietspad. “Daarna startte het grondwerk voor de toekomstige woontorens langs het spoor”, vertelt hoofduitvoerder Jasper Logtenberg.
Omdat de grondkering langs het ProRail-spoor niet trillend aangebracht mocht worden, koos Kleywegen voor een trillingsvrije oplossing: een 320 meter lange Cutter Soilmix (CSM) wand als grondkering tussen het spoor en de ontgravingen voor de funderingen. “Een mooie, robuuste techniek waarbij we de grond ter plekke mengen met cement, zodat een stevige betonwand ontstaat zonder trillingen”, legt Logtenberg uit. “Deze techniek wordt vaak toegepast langs spoorwegen, maar voor Kleywegen was het de eerste keer. Best speciaal dus.”

Kleywegen legde ook zo’n 700 meter riool aan en verzorgt al het grondwerk voor de toekomstige woontorens. “We zorgen met bemaling voor een droge bouwkuip en graven tussen de palen door tot de diepte van de betonnen funderingen. Er gebeurt veel op de vierkante meter”, zegt Logtenberg. “We verplaatsen grond, slaan de verschillende vrijkomende grondstromen intern op en hergebruiken de grond weer om de funderingen mee aan te vullen.” De logistiek op de bouwplaats is het meest complex. “Dit vergt een goede planning en afstemming met hoofdaannemer Heddes.” Van der Kleij: “Er zijn veel partijen afhankelijk van onze snelheid. Dat maakt het uitdagend.”
Als de torens straks staan, legt Kleywegen ook nog drie daktuinen aan. Logtenberg: “We zijn betrokken van de eerste stoeptegel tot de laatste puntjes op de i van de inrichting.”