Wie straks aankomt bij het nieuwe XXL warehouse van DSV in Moerdijk, parkeert zijn auto op vijftien meter hoogte. Bovenop het logistieke distributiecentrum komt namelijk een parkeerdak van ruim 33.000 vierkante meter, goed voor ruim duizend parkeerplaatsen. Verhagen Dakbedekking uit Zaltbommel realiseert samen met partner InfraDAK Nesselaar de volledige dakopbouw. “Een technisch en logistiek uitdagend project waar we met veel plezier aan werken”, zegt directeur Roel Verhagen.
Verhagen Dakbedekking is sinds 1997 actief en gespecialiseerd in complete parkeerdaksystemen. Haar daken onderscheiden zich door de afwerking: klinkerbestrating, stoepranden en afwatering zoals op straat, maar dan tientallen meters boven de grond. “Parkeren op hoogte wordt steeds gebruikelijker, zeker bij grootschalige distributiecentra”, vertelt Verhagen. “Wij zorgen ervoor dat het dak net zo robuust en gebruiksvriendelijk is als een maaiveldparkeerplaats.”
De reden dat Verhagen opnieuw werd benaderd voor het project in Moerdijk? Twaalf jaar geleden realiseerde het bedrijf al een parkeerdak voor Bouwbedrijf Vrolijk. De huidige opdracht omvat het leveren en aanbrengen van een hoogwaardige isolatie- en dakbedekkingsconstructie. “We werken in twee lagen bitumineuze dakbedekking met daarboven twee lagen XPS-isolatie”, aldus Verhagen. “Dat levert een Rc-waarde van 6,3 op, volledig in lijn met de huidige eisen.” Het vormt bovendien een stabiele ondergrond voor de dakbestrating die partner InfraDAK aanbrengt.
InfraDAK Nesselaar verzorgt het bestratingstraject bovenop de dakopbouw. Daarvoor wordt eerst een speciale drainagebaan aangebracht, gevolgd door een filterdoek, straatsplit en Y-kei klinkers. Het resultaat is een waterdoorlatend en slijtvast oppervlak dat visueel en functioneel niet onderdoet voor een regulier parkeerterrein. “Een vaste samenwerking die goed op elkaar is ingespeeld”, zegt Verhagen. “InfraDAK is al jarenlang onze betrouwbare partner bij dit soort daken.”
De omvang van het project stelt hoge eisen aan de logistiek. Verhagen: “We hebben het over honderd vrachtwagens isolatie, vijftien met dakbedekking, 165 vrachten straatstenen en vijftig splitwagens. Alles moet precies op tijd op de juiste plek zijn, anders stokt het proces.” De toegankelijkheid van het terrein en de onderlinge afstemming met de andere bouwdisciplines vragen dan ook om een zorgvuldige planning.
Ook in het ontwerp is rekening gehouden met toekomstig gebruik. “Onze systemen bieden ruimte voor het integreren van bekabeling voor verlichting, laadpalen en andere voorzieningen”, licht Verhagen toe. “Zo blijft het dak flexibel inzetbaar.” De oplevering staat gepland voor september 2025. De werkzaamheden verlopen voorspoedig: “We zijn trots op de voortgang. Het dak ligt er nu al strak bij.”
Met het nieuwe distributiecentrum speelt DSV in op de groeiende vraag naar logistieke ruimte in Nederland. Het warehouse verrijst op het Logistiek Park Moerdijk, strategisch gelegen aan de A17 en aangesloten op spoor, water en weg. Door parkeren te verplaatsen naar het dak, ontstaat op maaiveldniveau ruimte voor laad- en losactiviteiten. Verhagen: “Dat je op zo’n schaal bouwt en tegelijk meewerkt aan ruimte-efficiëntie én duurzaamheid, maakt dit project bijzonder.”