Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
Extra verdieping op bestaand pand in Amsterdam
Vanwege het woningtekort voor ouderen is besloten één van de bestaande vleugels uit te breiden met een extra verdieping met negen appartementen.

Extra verdieping op bestaand pand in Amsterdam

Uitdagingen op het gebied van logistiek en veiligheid

Een bestaand pand in Amsterdam in bewoonde staat voorzien van een extra verdieping. Bij Jurriëns Midden draaien ze daar hun hand niet voor om. “Het is een uitdagende puzzel, maar tot nu toe loopt het goed.”

Het gebouw aan de Lowaard in Amsterdam-Buitenveldert is in het bezit van de Elisabeth Otter Knoll Stichting. Deze stichting werd oorspronkelijk opgezet om huisvesting te bieden aan ‘fatsoenlijke dames die onvermogend en zonder eigen schuld niet in staat zijn in hun eigen onderhoud te voorzien’. Inmiddels wonen er in het gebouw ouderen die – zo nodig – gebruik kunnen maken van zorg. “Vanwege het woningtekort voor ouderen is besloten één van de bestaande vleugels uit te breiden met een extra verdieping met negen appartementen”, vertelt projectleider Derk Westland van hoofdaannemer Jurriëns Midden. “Zo’n vier jaar geleden lagen de eerste plannen er en in maart 2025 konden we van start. We bouwen redelijk snel: de houtskeletbouwconstructie wordt in de fabriek gemaakt en de gevelelementen komen compleet met steenstrips, kozijnen en glas naar de bouwplaats. Het meeste werk zal gaan zitten in de afbouw. De oplevering staat gepland voor week 46.”

Extra verdieping op bestaand pand in Amsterdam 1
Vanwege het woningtekort voor ouderen is besloten één van de bestaande vleugels uit te breiden met een extra verdieping met negen appartementen.

Overlast beperken

De bewoners, alleenstaanden en koppels van zeventig tot honderd jaar oud, kunnen tijdens de bouw in hun woning blijven. Dat vraagt om duidelijke communicatie. “Naast het toevoegen van de extra verdieping gaan we in alle bestaande appartementen de cv-ketels en rookgaskanalen vervangen. We moeten dus alle woningen in en mensen zitten twee dagen zonder cv-ketel. Dat deden we bewust in de zomermaanden om de overlast te beperken, maar het is best een uitdaging. We geven onze planning per week door met een indicatie van de verwachte geluidsoverlast. De stichting kan daar bijvoorbeeld uitjes op afstemmen.”

Om de nieuwe verdieping straks te kunnen bereiken, komt er een nieuwe lift. Hiervoor moest een extra liftschacht worden gemaakt. Het pand dateert van 1975 en de fundering was berekend op de extra verdieping, vertelt Westland. “We hebben aan de bestaande fundering niets hoeven doen, behalve een extra fundering maken voor de liftput. Het scheelt enorm in gewicht dat we werken met lichtere, houten elementen.”

Grotendeels steigerloos

Bouwen op een ‘postzegel’ in Amsterdam vraagt om een strakke planning en een uitgebreid transportschema. De gemeente ­Amsterdam gaf een tijdelijke vergunning af voor het gebruiken van drie parkeerplaatsen voor het gebouw. Binnen vier weken moesten alle prefab elementen worden geleverd en naar het dak worden gehesen. “Tijdens het hijsen mochten de bewoners niet op hun balkon komen, hoe warm het ook was. We willen geen onveilige situatie veroorzaken. Verder bouwden we grotendeels steigerloos. De aansluiting van oud naar nieuw deden we vanuit een hoogwerker. Alles is tot nu toe goed verlopen, al hebben we wel last gehad van lekkages. Vooral vervelend voor de bewoners, maar we konden dit grotendeels verhelpen met pompen en inmiddels zijn we waterdicht. Dit project is een uitdagende puzzel, want we moeten rekening houden met heel veel dingen zoals logistiek en veiligheid. Maar tot nu toe gaat het goed.” 

Gerelateerde artikelen

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Stuur ons een bericht

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten