Nederland telt steeds meer groendaken, vooral in stedelijk gebied. Het programma Zuidasdok in Amsterdam is een mooi voorbeeld van de ambitie van een stad om nog verder te vergroenen, en zo het klimaat te verbeteren en de biodiversiteit te bevorderen. Het doel is om uiteindelijk een groene corridor te creëren. Om dat te bereiken worden ook de nieuwe perronkappen van station Amsterdam Zuid voorzien van groendaken door idverde NL.
Amsterdam heeft al flink wat groen op de daken, weet Coen Bal, Productmanager Dak- en Gevelgroen bij idverde NL. “Deze groendaken brengen tal van voordelen met zich mee: ze verminderen hittestress, vertragen de waterafvoer en verbeteren de biodiversiteit. Door het creëren van grotere, aaneengeschakelde groene zones wordt het makkelijker voor dieren waaronder insecten om hun weg te vinden in de stad. Het resultaat is niet alleen esthetisch aantrekkelijk, maar ook ecologisch waardevol. En daar draagt de groene corridor van Zuidasdok straks alleen maar positief aan bij.”
Bij de vernieuwing van station Amsterdam Zuid werkt idverde NL samen met Oranjedak en bouwcombinatie Nieuw-Zuid aan het vergroenen van de perronkappen. “De groendaken op de vier perronkappen hebben een speciale opbouw uit verschillende lagen”, legt Bal uit. “De opbouw bestaat uit een wortelwerende bitumenlagen, drainagesysteem, een substraatlaag en daarop beplantingsmaten met sedumkruiden met daarin bloembollen. Een irrigatiesysteem zorgt ervoor dat het groen voldoende water krijgt, wat deels uit regenwater wordt hergebruikt.” Wat dit project volgens Bal bijzonder maakt, is de ligging langs het spoor. “Werken in een spoorse omgeving brengt specifieke uitdagingen met zich mee. Niet alleen logistiek, maar vooral ook qua veiligheid. We werken dan ook volgens de gedachte: ‘samen veilig werken, samen veilig thuis’.” Voor het aanleveren van materialen en de installatie van de groendaken is een zorgvuldige planning en nauwe samenwerking met de bouwcombinatie en alle betrokken stakeholders een vereiste, vertelt hij. “De daken zijn bovendien licht hellend en het profiel van de constructie moet voldoen aan technische eisen om een goede afwatering en stabiliteit te garanderen.”
Naar verwachting start idverde NL begin volgend jaar met de opbouw van de groendaken. “Oranjedak is overigens wel al begonnen met de voorbereidingen, zoals het plaatsen van het dakbedekkingssysteem en de profielen ten behoeve van de groendaken”, vertelt Bal, die eraan toevoegt dat idverde NL straks ook verantwoordelijk is voor het onderhoud van de groendaken. “Na aanleg zullen we de daken regelmatig visueel inspecteren en via onder andere vochtsensoren wordt het irrigatiesysteem op afstand gemonitord. Dit zorgt ervoor dat het groendak optimaal blijft functioneren, zelfs in extreme weersomstandigheden.” De daken zijn semi-intensief, met een mix van sedum, kruiden en bloembollen die bijdragen aan een hogere biodiversiteit.
Met ongeveer 5.000 m² aan groendak draagt ook het vernieuwde station Amsterdam Zuid straks bij aan een duurzamere en groenere stad. Het Zuidasdok is niet alleen een belangrijk infrastructuurproject, maar ook een stap richting een klimaatbestendig Amsterdam.