Na jaren van voorbereiding is het project OVT Zuid Amsterdam daadwerkelijk tot uitvoering gekomen. Buiting Staalbouw is als penvoerder verantwoordelijk voor de complete en vooral indrukwekkende beschutting van het nieuwe station. De scope omvat onder andere de stalen perronvloeren, glazen vloeren, liftschachten, stijgpunthuisjes en markante perronkappen. Een gesprek met commercieel manager Jurgen Exterkate.
“Voordat het project definitief werd gegund aan bouwcombinatie Nieuw-Zuid (Mobilis, Boskalis en Van Gelder) heeft het zo’n zes jaar op de markt gezworven”, zegt Exterkate. “We hebben voor een eerdere combinatie ook al eens een aanbieding gemaakt. Op het moment dat bouwcombinatie Nieuw-Zuid in beeld kwam, zijn we in contact geraakt, hebben we meegedacht en uiteindelijk de opdracht gegund gekregen. Een veelomvattende opdracht voor ons. We zijn immers verantwoordelijk voor de complete beschutting boven zowel de Brittenpassage als straks ook de Minervapassage, waarvoor we nauw samenwerken met partners als Kingspan Light + Air voor de glaspartijen en Sorba Projects voor de composietbeplating op de perronkappen.”
De vier perronkappen vormen absoluut de blikvanger van het project. Ze geven de nieuwe stationsomgeving een moderne uitstraling en bieden reizigers beschutting tegen weer en wind. “De staalconstructie bleek zowel ontwerpmatig als constructief een uitdaging”, volgens Exterkate. “De architect stelde hoge eisen aan de vormgeving, waardoor uitgebreide berekeningen noodzakelijk waren.” Buiting voerde de hoofdberekeningen in eigen beheer uit, ondersteund door een complex 3D-ontwerp. Ook logistiek ligt de lat hoog: het station is ingeklemd tussen twee snelwegen, vier treinsporen en twee metrolijnen. “Daarom werd gekozen voor prefab segmenten die bij ons in Almelo volledig zijn voorbereid, inclusief dakplaten, beplating en dakbedekking, om ter plaatse slechts een beperkt aantal aansluitingen te hoeven maken. Zodoende konden we tijdens korte buitendienststellingen grote delen in één keer monteren met behulp van twee 750-tons hijskranen op de snelweg.”
Behalve de markante perronkappen zijn ook de glazen perronvloeren een opvallend onderdeel van het nieuwe station. “Deze beloopbare vloeren, goed voor 330 m², laten daglicht door naar de onderliggende passage, zonder dat er zicht naar beneden is”, legt Exterkate uit. “Hiervoor zijn zware HEB1000-liggers toegepast die de glazen panelen dragen. Verder hebben we in de passagedaken van de tunnel ook nog koudgebogen glas verwerkt en is de perronkap boven de glazen vloer voorzien van een ETFE-membraan. Hiervoor hebben we de expertise van Buitink Technology ingeschakeld. Het lichte ETFE-membraan zorgt samen met het glas voor maximale lichtinval in de passages.”
De bouwcombinatie heeft er bewust voor gekozen om de complete beschutting bij één partij neer te leggen. Buiting Staalbouw maakt die ambitie waar. Exterkate tot besluit: “We verzorgen het gehele traject in eigen beheer, van engineering en hoofdconstructieberekeningen in SCIA 3D, tot productie en montage. Dankzij een nauwe samenwerking met vaste partners en een strakke regie, maken we een project van deze omvang beheersbaar.”