Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
Kraantijd besparen met zelfklimmend bekistings- en werkplatform
Bij hoogbouw spelen onder meer de zelfklimmende bekistings- en werkplatformen SCP en SKE50+ een hoofdrol in combinatie met het Framax Xlife-wandbekistingssysteem.

Kraantijd besparen met zelfklimmend bekistings- en werkplatform

POST Rotterdam wordt straks een waar juweeltje. Om het bouwproces aan de drukke Coolsingel veilig en efficiënt vlot te trekken én om kraantijd te besparen, werkt joint venture POST Bouw, een combinatie van BESIX Nederland en Rizzani de Eccher, met een groot aantal oplossingen van Doka Nederland. Denk bijvoorbeed aan een zelfklimmend bekistings- en werkplatform en diverse lichtgewicht bekistingssystemen.

Het nieuwe POST Rotterdam bestaat uit een laagbouw en een hoogbouw. “Voor de laagbouw hebben we in een eerder stadium al diverse systemen geleverd”, zegt Denick van Gemert van Doka Nederland. “De hoogbouw is nu in uitvoering en daarin spelen onder meer onze zelfklimmende bekistings- en werkplatformen SCP en SKE50+ een hoofdrol in combinatie met het Framax Xlife wandbekistingssysteem. Het platform is rondom gesloten om veilig en in verschillende weersomstandigheden beschermd te kunnen werken, ook op grote hoogte zoals uiteindelijk hier bij POST.” De hoogbouw gaat zo’n 150 meter de lucht in. Peanuts voor Doka, volgens Van Gemert. “Onze oplossingen worden wereldwijd toegepast op de meest spraakmakende hoogbouwprojecten.”

De Post ingezoomd kopieren
Om het bouwproces aan de drukke Coolsingel veilig en efficiënt vlot te trekken én kraantijd te besparen, werkt joint venture POST Bouw met een groot aantal oplossingen van Doka Nederland.

Hydraulische cilinders 

Met het Doka SCP-systeem worden tevens de wanden van de kernen gemaakt, terwijl de zogenaamde ‘shear walls’ per verdieping met het SKE50+ Framax Xlife-bekistingssysteem worden gemaakt. Beide systemen zijn zelfklimmend, maar de techniek is verschillend. “Voor het SCP-systeem maken we gebruik van vier sterke hydraulische cilinders die het platform, de bekisting, de materiaalopslag (zoals wapening) en de betonpomp in één beweging zonder kraan naar de volgende verdieping duwen. En dat alles gebeurt met een druk op de knop”, legt Van Gemert uit. “Het systeem rust op twaalf brackets, drie per cilinder, via conussen in de muur. Bij het klimmen worden bij de bovenste twee brackets de klimbouten bij elke cilinder gedemonteerd. Vervolgens schuift de cilinder uit en worden de twee brackets een verdieping hoger verankerd in de conus. Dan worden de klimbouten van het onderste bracket gedemonteerd, trekt de cilinder in en wordt ook deze een verdieping hoger weer vastgezet. Het mooie van dit systeem is dat we op één hoek ook de betonpomp mee omhoog duwen. Er hoeft dus niet met de kraan te worden gestort.”

Lichtgewicht systemen

Het Framax Xlife-systeem klimt ook automatisch op de hoogbouw van POST Rotterdam, maar dan met het Doka SKE50+-systeem. “Anders dan het SCP-platform, dat in één beweging een verdieping omhoog beweegt, klimt het SKE50+-systeem in stapjes van 30 centimeter omhoog via in totaal achttien kleine cilinders. De ‘shear walls’ worden tot en met de 22e verdieping gemaakt, daarna gaat de aannemer zonder deze ‘afschuifmuur’ verder omhoog.” Ook voor de vloeren en kolommen vertrouwt POST Bouw op de systemen van Doka. Zo worden de natte vloeren gemaakt met Dokadek 30, een dragerloze handmatige bekisting, en de kolommen met DokaXlight. “Beide systemen zijn licht van gewicht en eenvoudig met de hand te verplaatsen. Ook dat maakt dat de aannemer geen beroep hoeft te doen op de bouwkraan.” Tot slot heeft Doka Nederland ook het Protection screen Xclimb 60 geleverd, een veiligheidsscherm van 12 meter hoog over vier verdiepingen dat wederom automatisch kan klimmen. “Op twee punten is dit scherm voorzien van een laadplatform.” 

Doka heeft dus behoorlijk wat oplossingen geleverd om de bouw van POST Rotterdam veilig en efficiënt te laten verlopen. “Binnenkort leveren we nog een tweede Protection screen Xclimb 60 voor de afbouw van de gevel. Beide schermen zijn verankerd aan de staalconstructie die reeds voorzien is voor de esthetische schil.” Van Gemert verwacht dat het merendeel van de oplossingen van Doka nog tot maart 2025 ingezet zullen worden. “Daarna worden alle materialen weer zo snel mogelijk gedemonteerd en direct afgevoerd naar onze locatie in Oss. Overigens zijn we in tussentijd met enige regelmaat aanwezig op de bouw om te controleren of alles naar wens verloopt.”  

Heeft u vragen over dit artikel, project of product?

Neem dan rechtstreeks contact op met Doka Nederland B.V..

Doka logo Contact opnemen

Stel je vraag over dit artikel, project of product?

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Doka logo Telefoonnummer 0412653030 E-mailadres nederland@doka.com Website doka.nl

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten