De vernieuwing en uitbreiding van de stationsomgeving in Amsterdam Zuid wordt steeds meer zichtbaar. Sorba heeft zich gebogen over de plafond- en dakbekleding van de markante perronkappen die door de speciale aluminium composiet beplating in een hoogwaardige afwerking lijken te zweven boven de perrons.
De nieuwe perronkappen vervangen de bestaande constructies boven de sporen. “In nauwe samenwerking met staalbouwer Buiting Staalbouw verzorgen wij de aluminium composiet beplating rondom de kappen, inclusief de zichtzijde aan de onderkant”, vertelt Ken Rouwenhorst, project engineer bij Sorba. “Daarbij is gekozen voor een metallic kleur met Lumiflon-coating, zorgvuldig geselecteerd door de architect. Alle naden en onderconstructies zijn optisch zwart uitgevoerd, waardoor een strak en uniform beeld ontstaat en de kappen als het ware lijken te zweven.”
Het project is opgeknipt in fasen: elke perronkap wordt afzonderlijk voorbereid bij de staalbouwer, in segmenten naar de locatie gebracht en in één weekend ingehesen. Ook Sorba doet een groot deel van het voorbereidend werk in eigen huis. “In onze vestiging in Winterswijk wordt de 6 mm Alpolic aluminium composiet beplating op maat gemaakt en geassembleerd. Vervolgens brengen we het materiaal naar Buiting Staalbouw voor de verdere montage. Althans, dat geldt alleen voor de beplating die niet in de weg zit voor transport”, legt Rouwenhorst uit. “Nadat de stellage is geplaatst op het station verzorgen wij de verdere afbouw.”
In totaal levert Sorba voor de eerste fase maar liefst 8.500 m² aan beplating, verdeeld over vier perrons met kappen van 140 meter lang en tot 14 meter breed. “Eén van de grootste uitdagingen zat in het ontwerp. Oorspronkelijk was er een apart neusprofiel voorzien, maar vanwege de esthetiek en het risico op kleurverschil hebben wij een alternatief voorgesteld: een oplossing waarbij het geheel uit één materiaal bestaat. Ook de ronding van 40 mm in de panelen vroeg om maatwerk; een relatief kleine radius die niet gangbaar is in de verwerking van composiet. Maar juist dit zorgt ervoor dat de kappen de gewenste slanke, bijna zwevende uitstraling krijgen.”
De eerste kap is inmiddels succesvol geplaatst en vormt een visitekaartje voor de volgende fases. De werkzaamheden lopen door tot medio 2026, wanneer ook de laatste kap gerealiseerd zal zijn. Sorba is overigens een bekend gezicht op onze vaderlandse stations. “Met onze ervaring uit eerdere OV-projecten, waaronder Breda, Arnhem, Den Haag en Amsterdam, én perronkappen op onder andere Utrecht CS, Arnhem CS en Amsterdam RAI, brengen we specifieke expertise mee voor het bouwen in spoorse omgevingen.”