Begin 2020 gaat de parkeergarage onder de Leidse Garenmarkt open voor gebruik. De stad krijgt er dan 425 parkeerplaatsen bij, waar drie jaar geleden al de parkeergarage met 525 plaatsen onder de Lammermarkt werd opgeleverd. Beide garages moeten de Leidse binnenstad beter bereikbaar maken voor bezoekers én zorgen voor voldoende parkeergelegenheid. De omwonenden van de Garenmarkt houden er een fraai ingericht autoluw plein aan over.
Artist impression van het hoogwaardige karakter van parkeergarage Garenmarkt. (Beeld: Studio VVKH)
Parkeergarage Garenmarkt ligt aan de zuidkant van de binnenstad in het verlengde van de zuidelijke invalsroute Lammenschansweg. De inrit van de garage ligt in de Korevaarstraat; op de hoek van het naastgelgen plein ligt het entreepaviljoen voor voetgangers. “Beide nieuwe parkeergarages moeten de binnenstad nog aantrekkelijker maken, want we willen graag meer bezoekers naar de binnenstad trekken”, zegt Mandy von Eckardstein, projectleider bij de gemeente Leiden. ‘’De twee kwalitatief hoogwaardige garages vormen een impuls voor de binnenstad. We hebben niet zoveel pleinen waar je zo’n garage kunt maken. De Lammermarkt en Garenmarkt waren de meest kansrijke locaties. Beide pleinen waren al parkeerterrein, maar kenden een rommelige inrichting.”
Nadat de garage Lammermarkt in gebruik was genomen, startte in mei 2017, direct na de Leidse Marathon, de bouw van de garage met vijf lagen onder de Garenmarkt. De daarvoor door de gemeente uitgeschreven tender werd gewonnen door de bouwcombinatie Dura Vermeer – BESIX, die ook de garage Lammermarkt had gerealiseerd. “Wij gingen in eerste instantie uit van een ronde garage, maar die zou heel dicht tegen de bestaande bebouwing aankomen”, zegt Wiedse Louwerse namens de bouwcombinatie. “Zo kwamen we uit bij de door Studio VVKH ontworpen ovaalvormige garage. Die vorm, vergelijkbaar met een schaatsbaan, biedt een optimaal gebruik van de parkeerplaatsen en een goede routing. Om de overlast voor de omgeving tot een minimum te beperken, is gekozen voor bouwtechnieken die minder hinder veroorzaken.”
Het betonnen en stalen stempelraam. (Beeld: Buro JP)
De ruwbouw is uitgevoerd met diepwandpanelen tot bijna 25 meter diep. Voor de ronde gedeelten waren geen stempelramen nodig, wel voor het rechte gedeelte. Op maaiveld is daarvoor een betonnen stempelraam aangebracht, dat tevens de definitieve dakconstructie vormt. Omdat er geen gebruik is gemaakt van een tijdelijke constructie, is bouwtijd bespaard. Onder deze betonnen constructie werd een gelijkvormig stalen stempelraam opgehangen. Louwerse: “Toen het afgraven tot de helft was gevorderd, hebben we het stalen raamwerk laten zakken en met de diepwanden verbonden. Daarna kon de bouwput tot ruim 18 meter worden ontgraven.” De afgegraven grond werd via een buizensysteem afgevoerd tot buiten Leiden, wat aanzienlijk minder vrachtverkeer opleverde.
Op de bodem van de bouwput werden 369 Jetmix ankers tot circa 55 meter diepte aangebracht, waaraan de daarna met onderwaterbeton gestorte vloer is vastgemaakt. Louwerse: “Bij het ronde deel van de buitenwand ontstond door krimp van het beton een naad. Vlak onder die naad was reeds rondom een stalen buis aangebracht waardoor zout water met een temperatuur van -38 graden werd rondgepompt. Zo vroor de naad dicht en kon de bouwput worden leeggepompt zonder de grondwaterstand in het historische centrum te beïnvloeden. Dat was een kritieke fase, maar het is naar tevredenheid verlopen. Vervolgens is de definitieve vloer gestort die aansluit op de diepwanden en zijn de verdiepingen opgebouwd met prefab betonplaten.” Direct na deze ruwbouwfase is per vloer gestart met de afbouw, dat het uiteindelijke karakter bepaalt.”
Eindbeeld van de Garenmarkt. (Beeld: Studio VVKH)
De garage ontleent volgens Von Eckardstein haar hoogwaardige karakter aan de grote kolomvrije ruimte, de schuine parkeervakken, het ontbreken van kruisend verkeer, de toepassing van hoogwaardige materialen, voldoende verlichting, de weggewerkte leidingen en een efficiënt verwijzingssysteem.
Het vernieuwde plein is geschikt voor evenementen, zo kan hier weer de traditionele 3 oktober taptoe worden gehouden. Von Eckardstein: “Het was een grote wens van de buurt om het plein een groene inrichting te geven. De bouw van de parkeergarage duurde 2,5 jaar, dat is heftig, en dan is goede communicatie met bewoners en ondernemers belangrijk.
Die kregen wekelijks een bericht van wat ze konden verwachten aan werkzaamheden en overlast. We zijn steeds in gesprek gebleven. De gevels van de omringende panden werden gemonitord met onder andere een ‘total station’, een landmeetkundig apparaat voor automatische monitoring. Dat is allemaal heel goed gegaan. We kunnen de buurt straks een mooi plein en meer woongenot teruggeven.”