Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
Complex grondverzet ineen monumentaal station
In het werkvak rijden de rupsdumpers en rupskranen van Bonneveld op en neer.

Complex grondverzet ineen monumentaal station

​Amsterdam Centraal Station ondergaat de grootste verbouwing in haar geschiedenis. De megaklus is gegund aan Strukton, die het grootschalige grondverzet uitbesteedt aan Bonneveld Aannemingsbedrijf. Een complexe klus in een historische omgeving. Het bedrijf uit Bunschoten-Spakenburg heeft wel eens voor hetere vuren gestaan en zorgt ervoor dat ze ook bij dit project op tijd op de trein springt. Letterlijk en figuurlijk, in dit geval.

Met deze grootschalige verbouwing worden de perrons verbreed en verlengd en evenwichtiger verdeeld over het station. Daarnaast wordt de oostelijke reizigerstunnel verbreed en wordt ook de fietsenstalling onder de oostelijke sporen uitgebreid naar bijna 9.000 stallingsplekken. Om dat te realiseren, worden ieder jaar, van noord naar zuid, een spoorbak en een brug onder handen genomen. “En dat gaat gepaard met behoorlijk wat grondverzet, zo’n 50.000 m3 verdeeld over vier fasen”, zegt Sander Bos, hoofd calculatie bij Bonneveld. “Strukton haalt de bovenbouw en ballast weg, waarna wij het grondwerk verzorgen tot aan de onderkant van de nieuwe vloer. Dat gebeurt in verschillende etappes per fase, tussen het aanbrengen van de stempelframes, verankeringen, damwanden, bemaling en grondverbetering door.”

Complex grondverzet ineen monumentaal station 1
De wagons worden gevuld via een transportband.

Alles per trein

Het is volgens Stefan Albers, technisch directeur bij Bonneveld, ook een project met een grote logistieke uitdaging. “De afvoer van het materiaal gaat per trein, waarbij de wagons worden gevuld via een transportband. ’s Avonds rijdt de trein naar Roosendaal, waar het materiaal wordt gelost op het terrein van GBN om vervolgens in de ochtend weer paraat te staan voor de volgende lading.” Ook het materieel van ­Bonneveld wordt aangevoerd per trein, vanaf de haven in Amsterdam. “Het is zaak om dit goed voor te bereiden, want per fase gaat er maar twee keer een trein die kant op”, zegt Albers, die vertelt dat Bonneveld onder meer twee stuks 25-tons rupskranen, diverse compacte rupsdumpers en wat kleiner materieel op het project inzet. Daarnaast gaan ook de rijplaten en bemalingspompen mee met de trein. “Uit de sonderingen bleek dat er op sommige plekken grondverbetering moest worden toegepast. Dat nemen we ook voor rekening met onze vaste partner Theo Van Velzen.”

Lange en smalle kuip

In het werkvak rijden de rupsdumpers en rupskranen van Bonneveld op en neer. De trein voor het afvoeren van de gronden staat namelijk aan de kop van het werkvak opgesteld. “Het is een smalle en lange kuip van 200 meter lang”, zo schetst Bos de situatie. “Onderweg komen we van alles tegen, zoals stempelramen waar we een baan overheen maken met rijplaten en zand. De ruimte is dus beperkt en daarom zetten we materieel op rupsen in, dat heel wendbaar is. We graven de kuip vervolgens uit van achter naar voren richting de trein. Om te voorkomen dat we aan het einde materieel moeten ‘stapelen’, staat er een extra werktrein opgesteld die fungeert als tijdelijke opslag. Hier parkeren we alle machines die over zijn, zodat we aan het einde van de fase alles in één keer weer op de trein kunnen zetten.”

Bonneveld is volgens Albers in de eerste week van augustus dit jaar klaar met de eerste fase. “Dan gaat alles per trein retour richting de opstaplocatie en zullen we ons tegen het einde van het jaar weer gaan voorbereiden voor de tweede fase.”    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten