“Zonder fundering gebeurt er niets.” Een uitspraak van Jan Leen van der Vlies, projectdirecteur bij Franki Grondtechnieken. Samen met Voorbij Funderingstechniek vormt Franki Grondtechnieken de funderingscombinatie die door bouwcombinatie De Groene Boog is gecontracteerd voor de funderingswerkzaamheden van project A16 Rotterdam. Jan Leen van der Vlies, Bart de Lange (projectleider bij funderingscombinatie Voorbij-Franki bij De Groene Boog) en Erik Sandifort (projectleider bij Voorbij Funderingstechniek) vertellen over een project van fenomenale omvang.
“We waren betrokken vanaf de tenderfase”, vertelt Van der Vlies.
“Zo hebben we een engineer hei-, tril- en drukpredicties laten berekenen, hebben we onderzoek gedaan naar de begaanbaarheid van het terrein voor de zware funderingsmachines en hebben we meegekeken en meegedacht over het definitief ontwerp (DO). Daarnaast hebben we engineeringscapaciteit verzorgd voor De Groene Boog om het uitvoeringsontwerp (UO) te maken van 34 bouwkuipen, te weten toerit Noord, Zuid en het gesloten deel. Samen met ingenieursbureau M.U.C. en Hektec zijn de UO-berekeningen gemaakt voor de damwanden, stempelramen en ankers.”
De funderingscombinatie mag spreekwoordelijk gezien worden als de ‘onzichtbare vriend’ van De Groene Boog. Zo imposant als beide bedrijven in beeld zijn tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden, zo onzichtbaar zijn hun werkzaamheden als het project is afgerond. De Lange merkt op: “Op piekmomenten waren er wel 33 funderingsmachines tegelijk aan het werk bij de tunnel.” Project A16 Rotterdam was in drie deelgebieden onderverdeeld. Deelgebied 1 bevond zich bij het vliegveld en bestond onder andere uit de op- en afritten van de A13, deelgebied 2 omvatte de bouw van de tunnel en deelgebied 3 behelsde het maken van de fly-over over de A20/het Terbregseplein. “In het hele project troffen we een mix van kunstwerken aan, zowel tijdelijke als definitieve”, schetst Sandifort. “Onze werkzaamheden waren dan ook zeer divers: het maken van grondkeringen, het drukken van damwanden, het aanbrengen van verankeringen, funderen met prefab palen (VSP), het aanleggen van paalmatrassen en het maken van combiwanden. Alle disciplines van ons vak kwamen voorbij.”
“Voor het aanleggen van de tunnel is er door ons een damwandkuip aangelegd met damwanden die een lengte beslaan van circa 7 km. In het 2,2 km lange tunneltracé zijn vervolgens circa 9.000 VSP combipalen aangebracht”, somt De Lange op. “Kijken we naar de tunnel, dan zijn we begonnen met de duiker onder de Bergweg, daar werden in april 2020 de eerste damwanden gedrukt en getrild. Zo’n 7 km damwand, twee langschermen en tussendoor compartimeringsschermen. In de bouwkuip van de tunnel hebben we vier types VSP-combipaal toegepast, te weten kern Octicon 480/buis 610, kern Octicon 430/buis 560, kern #350/buis 560 en een type met 320 vierkante prefab kern in buis 508. De Octicon 480/buis 610 is nieuw, daar hebben we speciaal mallen voor de kernen en boorpunt gemaakt.” Van der Vlies zegt tot slot: “De palen in de bouwkuip van de tunnel zijn echt met horlogemakersprecisie aangebracht.” Deze extreem hoge maattolerantie is nodig omdat de onderwaterbetonvloer, in tegenstelling tot traditionele werkmethoden, binnen dit project direct werd uitgevoerd als constructieve vloer. De palen moesten dus in alle richtingen binnen scherpe toleranties staan, zodat de duikploegen de wapeningskorven onder water over de paalkoppen (met daarin aangebrachte zware GEWI-staven) konden installeren.