Logistiek dienstverlener DSV en Unibouw vormen een hecht team in de realisatie van logistieke centra. In het recente verleden bouwden ze samen al meerdere warehouses, waarbij de turnkey aannemer van kop tot staart, van schets tot terreininrichting actief is. DSV 5 op Greenport Venlo is de laatste en “een bijzondere opdracht waarmee we gaan stapelen”, zegt Unibouw-directeur Jeroen Verbakel. De blikvanger wordt een dubbeldeks warehouse, dat dit najaar gereed moet zijn.
DSV groeit en wil haar doelgroepen in de logistieke sector op lange termijn voorzien van state-of-the-art opslag, passend bij de specifieke wensen van de klant. Om dit te realiseren, is DSV met ingang van juni actief op een nieuwe bedrijfslocatie op Greenport Venlo. De nieuwe gebruikers van deze kantoren zijn de medewerkers van de divisie Road, DSV Road Holding, het Shared Service Centre alsook de directie van de divisie Solutions inclusief stafafdelingen.
De door Unibouw gerealiseerde, BREEAM ‘Excellent’-gecertificeerde vestiging met onder meer 7.500 zonnepanelen bezit tevens een crossdock voor het direct doorzetten van goederen naar hun eindbestemming. Het crossdock van ruim 19.000 m2 wordt voorzien van 128 docks, voorzieningen voor ADR (gevaarlijke stoffen) en temperatuurgecontroleerde opslag voor de farmaceutische industrie. Daarnaast heeft DSV sinds het eind van het voorjaar de beschikking over ruim 7.000 m2 kantoorruimte verdeeld over vier etages, alsmede een parkeergarage. Het hoofdkantoor is voorbereid op hybride werken: niet hoofdzakelijk als werkplek, maar als overlegplek.
Direct naast deze state-of-the-art faciliteiten wordt tot Q4 2023 nog gebouwd aan een dubbeldeks warehouse van ruim 35.000 m2, aangevuld met ruim 8.000 m2 mezzanine en 33 docks. “’Hoe kunnen we toch voldoende vierkante meters warehouse-oppervlakte bouwen op zo min mogelijk grond?’, was de vraag in de ontwerpfase”, zegt Verbakel. “De grond is namelijk schaars.”
Als gevolg van de uitvraag kwamen DSV en Unibouw al snel uit bij een gestapeld warehouse. Geen simpele stapeling van vierkante meters, maar een volwaardig pand met de bijbehorende vloerbelastingen, docks en vrije hoogtes. Om de vrachtwagens aan te kunnen laten docken aan het tweede warehouse, is een complete hellingbaan inclusief rangeerterrein op hoogte gecreëerd. “Voor zover wij weten, wordt dit in Nederland het eerste volwaardige dubbeldeks magazijn dat is berekend op stellingen met een vrije hoogte van 12,2 meter en puntlasten van 100 kN, waarbij beide verdiepingen te benaderen zijn via loadingdocks voor vrachtwagens.”
Constructief gezien uitdagend en in zekere zin pionierswerk, aldus Verbakel. “Wij hebben dat opgelost met een betonnen onderbouw en een tweede laag in staal. De constructie wordt gedragen door slanke betonnen kolommen die samenvallen met de stellingsconstructies.” De buitengevels van zowel kantoor als bedrijfshallen worden voorzien van de kenmerkende DSV-patronen en materialisering (Alucobond en grijskleurige sandwichpanelen). “De binnenzijde van het hoofdkantoor heeft een high-end uitstraling met veel glas en natuurlijke materialen.”
De duurzaamheidsambitie is BREEAM ‘Excellent’ volgens de meest recente beoordelingsrichtlijn BRL 2020 versie 1. De daken van het warehouse zijn daarbij maximaal voorbereid op het plaatsen van zonnepanelen, en het gehele complex wordt all-electric uitgevoerd met warmtepompen en VRF-units. “In de projectbenadering gaan wij als Unibouw altijd uit van de 5 G’s: grond, gebied, gebouw, gebruiker en gemeente. Wij bouwen niet zomaar dozen in het landschap, maar maximaal effectieve logistieke centra die opgaan in hun omgeving”, besluit Verbakel.