Plattform für Neubau, Renovierung, Restaurierung und Umgestaltung
Spil in de civiele spoorbouw
Molhoek Infratechniek vormde de spil in de civiele spoorbouw, zowel bij de vernieuwing en uitbreiding van het Hoofdstation als bij de aanleg van het nieuwe emplacement De Vork.

Speerspitze des zivilen Eisenbahnbaus

Vijf jaar geleden begon in Groningen één van de meest ingrijpende spoorprojecten van Nederland: het vernieuwen en uitbreiden van Hoofdstation Groningen tot een hoogwaardig OV-knooppunt en het realiseren van een nieuw emplacement. Zonder een solide onderbaan, waterafvoer, riolering en infrastructuur zou geen enkel spoor op zijn plaats hebben gelegen. Molhoek Infratechniek vormde de spil in de civiele spoorbouw, zowel bij de vernieuwing en uitbreiding van het Hoofdstation als bij de aanleg van het nieuwe emplacement De Vork.

Drehpunkt im zivilen Eisenbahnbau 1
Molhoek Infratechniek was als enige partij continu aanwezig tijdens de 64-daagse, vaak met meerdere ploegen tegelijk.

Om ruimte te maken voor de uitbreiding van het Hoofdstation werd in eerste instantie het bestaande emplacement verplaatst naar een groot terrein net buiten de stad. “In opdracht van Strukton Rail Nederland hebben wij de complete civieltechnische basis gelegd voor het nieuwe emplacement”, vertelt Jan Postema, projectmanager bij Molhoek Infratechniek. “Dit terrein van 1,5 kilometer lang en 400 meter breed met tien sporen naast elkaar vormt sindsdien het kloppend hart voor het schoonmaken, rangeren en parkeren van treinen van NS en Arriva. We hebben hiervoor onder meer de onderbaan voor de sporen gemaakt, de riolering en drainagesystemen voor de afwatering aangelegd, vele kilometers aan klinkerbestrating tussen de spoorbanen aangebracht en veel overpaden gerealiseerd om mens en materieel over de sporen te leiden.” Ook de wettelijke afscheiding rond het terrein is door Molhoek Infratechniek voorzien.

Brede expertise

Nadat het emplacement was verplaatst, ontstond ruimte voor de bouw van het nieuwe stationsgebied. Ook hier kwam de brede expertise van Molhoek Infratechniek weer optimaal tot zijn recht. “Juist op de plekken waar de spoorse wereld de civiele omgeving raakt, zijn we op ons best”, zegt Patrick Kummu, projectmanager bij Molhoek Infratechniek. “Zo hebben we onder meer de tijdelijke perrons gebouwd, inclusief de tijdelijke routes voor reizigers om een veilige toegang tot de treinen te garanderen. Vervolgens kon Strukton Infra Specials aan de slag met de bouw van het nieuwe Hoofdstation, terwijl het bestaande station in bedrijf bleef. We hebben gedurende die periode regelmatig geassisteerd met de nodige hand- en spandiensten.” Het bleek een stilte voor de storm, want vanaf 2025 kwam de specialist weer vol in beeld om alle voorbereidingen te treffen voor de 64-daagse. 

64-daagse buitendienststelling

Waar een reguliere buitendienststelling vaak 52 uur of maximaal één of twee weken duurt, werd hier 64 dagen lang 24/7 gewerkt. Molhoek Infratechniek was als enige partij continu aanwezig, vaak met meerdere ploegen tegelijk. “Dagelijks vond een voortgangsoverleg plaats, waarin alle disciplines samen vooruitkeken: wat gaat goed, waar dreigt hinder en hoe kunnen we bijsturen?”, vertelt Postema. Die nauwe afstemming bleek cruciaal, want bouwkundigen, spoorbouwers, installateurs en beveiligingsspecialisten werkten letterlijk op dezelfde postzegel. En de stedelijke omgeving maakte het project extra complex. “Werken met kranen, dumpers en vrachtverkeer midden in Groningen zorgde onvermijdelijk voor geluidsoverlast. Soms moesten werkmethodes worden aangepast of rijplaten gelegd om hinder te beperken”, blikt Kummu terug. “Ook onverwachte factoren, zoals bodemvervuiling en archeologische vondsten vroegen om flexibiliteit.” 

Toch lukte het alle betrokkenen om na de 64-daagse volgens planning het nieuwe Hoofdstation in gebruik te nemen. “Het is uniek wat we samen met beide Strukton-partijen hebben bereikt, mede doordat de spoorse en civiele disciplines naadloos in elkaar grepen. Een prestatie waar ­iedereen trots op mag zijn”, zegt Postema tot besluit.   

"*" kennzeichnet Pflichtfelder

Dieses Feld dient der Validierung und sollte unverändert bleiben.

Senden Sie uns eine Nachricht

Wir setzen Cookies ein. Auf diese Weise analysieren wir die Nutzung der Website und verbreiten das Nutzungskonzept.

Einzelheiten

Können wir Ihnen dabei helfen?

Bekijk alle resultaten