Op de Maasvlakte II in Rotterdam wordt hard gewerkt aan de realisatie van een logistiek hoogstandje: de crossdock en coldstore van logistiek dienstverlener Maersk. Binnen dit project is ook een rol weggelegd voor Hörmann Nederland.
De Hörmann groep is een groeiende internationale onderneming voor de bouwmaterialenindustrie. In veertig hooggespecialiseerde fabrieken worden garagedeuren, deuren, kozijnen, deursystemen voor de utiliteitsbouw, aandrijvingen, toegangscontrolesystemen en opbergsystemen voor Europa, Noord-Amerika en Azië geproduceerd. Met ruim 6.000 medewerkers wereldwijd wordt in het familiebedrijf een omzet van meer dan 1 miljard euro gerealiseerd.
Hörmann realiseert de industriële deursystemen en het dockequipment. “Voor ons is dit één van de grotere projecten”, vertelt Marcel de Leeuw, projectmanager bij Hörmann. “We installeren eerst de dockdeuren en vervolgens de laadsluizen. Zo kun je buiten het pand laden en lossen en heb je een gesloten doorgang tegen het pand aan. Vervolgens plaatsen we een opblaasbaar dockshelter. Hierdoor kunnen diverse vrachtwagens optimaal aandocken, wordt de temperatuurscheiding geoptimaliseerd en het energieverlies tot een minimum beperkt.”
“We verzorgen een stukje veiligheid voor de chauffeurs en iedereen die rond het dock werkt. We installeren een systeem waarbij het aandocken veilig en soepel verloopt. De aangedockte vrachtwagen wordt gedetecteerd. Na plaatsing en herkenning van de wielblokkering springt het stoplicht op rood. Daarna opent de dockdeur en sluit de shelter om de vrachtwagen heen. Als de chauffeur klaar is, wordt de dockdeur gesloten, de shelter afgekoppeld en de wielblokkering verwijderd. Daarna gaat de lamp op groen en kan de chauffeur veilig wegrijden.”
Hörmann installeert in het pand ook branddeuren en drie optimaal isolerende koel-vriesdeuren. “Speciaal ontwikkeld voor dit soort situaties en toepasbaar waar gewerkt wordt met extreem lage temperaturen.”
“Dit is geen rechttoe rechtaan project. We zitten op de Maasvlakte, aan de kust. De weersomstandigheden, zoals windstoten, zijn een grote uitdaging”, volgens De Leeuw. “Maar dat maakt het ook leuk. We denken graag met de klant mee en samen met onze fabrieken zorgen we voor een kundig advies. Dit zien wij als onze meerwaarde en doen we graag!”