Op Logistiek Park Moerdijk verrijst het grootste distributiecentrum van Nederland: het nieuwe XXL-warehouse van DSV Global Transport and Logistics. Met tien hallen, kantoren, een loopbrug en crossdock is het project groots in elk opzicht. De opvallende geveldetails springen direct in het oog – dankzij Cladding Partners, dat verantwoordelijk is voor de complete gebouwschil.
Het project wordt uitgevoerd door Bouwbedrijf Vrolijk, met wie Cladding Partners al vaker samenwerkte. “Wij zijn een vaste partner en hebben het samen aangevlogen”, vertelt Nick Arts, projectleider van Cladding Partners. “Bij een project met zo’n omvang wil je met vaste partners aan de slag, dan heb je al vertrouwen in elkaar voor de start.”
Cladding Partners monteerde zo’n 175.000 vierkante meter aan stalen dakplaten én 33.500 vierkante meter aan sandwichpanelen. Die laatste werden uitgevoerd in een natuurlijke blauwe kleur. “Dat is een unieke kleur, die nog niet eerder voorkomt”, vertelt Arts. Voor het distributiecentrum kon gekozen worden uit natuurlijke tinten. Dat betekende dat de sandwichpanelen op tijd besteld moesten worden, want deze kleur werd op maat gemaakt. De panelen zijn toegepast op het warehouse, de crossdock, het kantoor en de sierlijke schijngevel.
De gevel kent rondingen bij het kantoor en de schijngevel. “In een hal heb je meestal te maken met rechte stukken. Hier zit voor een deel een curve in. We hebben de panelen op het werk passend gemaakt, zodat deze de rondingen mooi volgen”, licht Arts toe. “Het gebouw heeft een lange gevel langs de snelweg, je ziet het straks prachtig weglopen.”
De gevel wordt bekleed met profielen, waardoor een raamwerk van horizontale en verticale lijnen ontstaat. Een bijzonder element is de geïntegreerde gevelverlichting. Aluminium profielen waar de verlichting in is verwerkt vormen ’s avonds een subtiel ‘streepjescode-effect’ langs de snelweg. “Voor dit project hebben we de verlichting mee aangenomen. Dat was voor ons een unieke samenwerking met een van onze partners uit Breda”, vertelt Arts. De verlichting voldoet tegelijkertijd aan de BREEAM-eisen, om de flora en fauna zo min mogelijk te belasten.
De geïsoleerde sandwichpanelen dragen verder bij aan de BREEAM-score van het grote pand. “Wij houden bijvoorbeeld goed bij hoeveel transportbewegingen we nodig hebben en waar de materialen vandaan komen”, zegt Arts. Cladding Partners werkt op dit moment dagelijks met zo’n twintig man aan het project. De gevel van de hellingbaan, richting de 1.000 parkeerplaatsen op het dak, wordt op dezelfde wijze bekleed als de schijngevel. En die wordt weer voorzien van openingen voor een speels effect. “Het formaat, maar ook de kleuren, verlichting en unieke profielen maken dit project een echte blikvanger. Je kunt er letterlijk niet omheen. En we zijn trots op het resultaat.”