Met een secret garden en bebouwing naast en onder de spooroverkapping is Crossroads in Amsterdam-Sloterdijk met recht een bijzonder project. Het markante woongebouw van ruim 30.000 m2 valt op door de twee torens van resp. 88 en 44 meter, die onder het spoor (de Hemboog) verbonden worden door een commerciële plint. In opdracht van Balak Beton engineert en levert Matemco Hulpconstructies de ondersteuningsconstructies voor alle vloeren en vloervelden in het project. “Vooral onderin het gebouw is sprake van een grote variëteit”, vertelt projectleider Marc Lussenburg. “Om de breedplaatvloeren onder het spoor te kunnen plaatsen, is gebruik gemaakt van ons unieke Kwiksteiger Ondersteuning systeem en een rollenbaan.”
Balak Beton is een vertrouwde partner van Matemco Hulpconstructies, vertelt Lussenburg. “In een fijne en hechte samenwerking hebben wij de juiste ondersteuningsconstructies voor Crossroads bepaald. Wij hebben de engineering verzorgd door middel van 3D tekeningen. Bovendien stond onze eigen constructeur in voor de constructieberekeningen, terwijl onze logistieke afdeling de just-in-time logistiek verzorgt. Crossroads wordt gerealiseerd op een postzegellocatie in de Amsterdamse binnenstad, waardoor alle materialen binnen strikte tijdvakken geleverd en direct verwerkt moeten worden. In nauwe samenwerking met onze transport- en montagepartners geven wij hier goed en snel invulling aan.”
Meest bijzonder en uitdagend in het werk van de Edese ondersteuningsspecialist is de ondersteuningsconstructie voor de breedplaatvloeren van de commerciële plint, vertelt Lussenburg. “Geen kraan bleek toereikend om de breedplaten op de juiste locaties te leggen. Daarom hebben wij samen met Balak Beton een unieke oplossing uitgeëngineerd in de vorm van een rollenbaan, die op onze ondersteuningsconstructie is gemonteerd. Met behulp van deze rollenbaan zijn 10 tot 12 breedplaten alsnog naar hun eindbestemming gerold.” Uitdagingen in de torens betreffen met name de trappenhuizen en liftkernen, waar de ondersteuningsconstructies omheen gebouwd moeten worden.
De ondersteuningsconstructies in Crossroads maken deel uit van het Kwiksteigersysteem van Matemco Hulpconstructies, waarbinnen hoge staanderbelastingen (tot 75 kN) toelaatbaar zijn. De onderdelen beschikken over een hogere staalkwaliteit en grotere wanddikte van de steigerbuis, waardoor deze aanzienlijk sterker én universeel toepasbaar zijn. Bovendien is de hoogte van de ondersteuning in principe niet van invloed op de toelaatbare staanderbelasting. “Dit stelt ons in staat om de ondersteuningsconstructie met een minimum aan staanders samen te stellen”, aldus Lussenburg. “Hierdoor profiteren opdrachtgevers van een optimale veiligheid én lagere montagekosten.”
Het Kwiksteigersysteem is een opzichzelfstaand systeem met staanders, die onderling worden gekoppeld met (schoor)schakels waarin de schoren eenvoudig vastgeklikt kunnen worden. Hierdoor kan opnieuw flink op de montagetijd worden bespaard. “Binnen het assortiment maken wij onderscheid in drie oplossingen: Kwiksteiger Ondersteuning, Kwiksteiger Decking en Kwiksteiger Gevelsteiger, waarvan het gros van de onderdelen uitwisselbaar is. In Crossroads wordt een combinatie van Kwiksteiger Ondersteuning en Kwiksteiger Decking ingezet. Denk bijvoorbeeld aan dragers, kinderbinten en onderslagen. Kortom: het hele ondersteuningspakket dat wij in huis hebben.”
Matemco Hulpconstructies behoort net als Jako en Yelloo tot de Otri groep, waarbinnen opdrachtgevers verzekerd zijn van een one-stop-shop voor bekistingssystemen, tijdelijke ondersteuningsconstructies, personen- en goederenliften, modulaire hangbruggen, ijzerwaren en gereedschappen.