In Alkmaar wordt een flinke actie ondernomen om het woningtekort terug te dringen. Vier bouwvolumes langs het Noordhollandsch Kanaal, variërend in hoogte, kleur en uitstraling, bieden straks een afwisselend woningaanbod voor elke portemonnee.
Om te voorkomen dat de 411 woningen aan het Jaagpad in Alkmaar een gesloten wand vormen langs het Noordhollandsch Kanaal, heeft de architect gekozen voor hoogtes van vijf tot twaalf verdiepingen. Fase IA omvat een halfverdiepte parkeergarage en 228 huurappartementen, verdeeld over drie gebouwen. Fase IB krijgt een tweelaagse, volledig verdiepte parkeergarage en 183 koopwoningen.
Om ruimte te maken voor de bouw moest eerst aan de achterliggende Schermerweg een ruim dertig meter hoge schoorsteen van de voormalige blekerij worden ontmanteld. Over de gehele lengte is het monument in zeven stukken gezaagd van ongeveer vijf meter. Deze liggen nu opgeslagen achter het ketenpark van Ouwehand Bouw, waar ze worden gerestaureerd. Na oplevering van het Jaagpad wordt de schoorsteen in ere hersteld.
Bij de inrichting van het bouwterrein moet Ouwehand Bouw Katwijk slim te werk gaan. Een groot gedeelte van de bouwplaats wordt ingenomen door de parkeerkelder, waardoor zij voor materialen en materieel is aangewezen op een terrein aan de overkant van de achterliggende Schermerweg. Hier richt zij ook het ketenpark en parkeerterrein in.
Dan is het tijd om aan de slag te gaan. “Het project bestaat uit huur- en koopappartementen”, vertelt Frits de Koning, projectontwikkelaar van Ouwehand Bouw Groep. “Vanuit commercieel oogpunt wil je dat 70% van de koopwoningen voor de start van de bouw is verkocht. Dat is nog niet het geval. Omdat de huurappartementen al zijn afgenomen door een belegger, worden deze nu als eerste gerealiseerd. Daarnaast heeft de opdrachtgever ervoor gekozen om de tweelaagse verdiepte parkeergarage ook te realiseren, omdat anders de doorlooptijd van de bouw en daarmee het moment van aankoop tot oplevering voor de kopers te lang wordt. Nu is dit aanzienlijk korter en verwachten we na de bouw van de parkeergarage te starten met de koopappartementen.”
Met een ruime ervaring in hoogbouw voorziet Ouwehand Bouw Katwijk een vlot bouwproces voor het elf bouwlagen tellende appartementengebouw. Maar bij de realisatie van de parkeerkelder dienen zich toch flinke uitdagingen aan. Met slechts zeven meter afstand tot het Noordhollandsch Kanaal – een serieus kanaal met veel beroepsvaart – worden de damwanden voor de parkeerbak blootgesteld aan hoge druk en moet er tegendruk worden gegeven aan de opdringende ondergrond. “Hierop hebben we de grond verwijderd en tegelijkertijd de bak gevuld met water”, vertelt De Koning. “Toen het waterpeil op hoogte was, hebben we met onderwaterbeton de enorme monoliete ondergrond gestort. Dit betekende een non-stop betonstort van tweeënhalve dag!”
“Ik draai echt al even mee in de bouwwereld”, vertelt De Koning dan. “Maar de inzet van onderwaterbeton, duikers en sondeerbootjes die de laagdikte controleerden, dat was toch nieuw voor me. Ik ben ervoor opgebleven.”