In voormalig kantorengebied Beukenhorst-West in Hoofddorp, tussen het station en stadspark verrijst Hyde Park. Deze nieuwe stadswijk biedt ruimte aan ca. 3.800 appartementen, kantoren, voorzieningen en horeca en moet in 2025 gereed zijn. Elk appartementenblok in Hyde Park draagt de naam van een beroemde Londense wijk. Een mooi voorbeeld is Notting Hill, ontworpen door MVSA Architects, dat 310 luxueuze appartementen omvat. De appartementen zijn verdeeld over 6 geschakelde woongebouwen, met een binnentuin als centraal middelpunt. Bovendien voorziet het project van ca. 35.000 m² in een gezamenlijke plint met winkels, horeca, een fietsenstalling en een ondergrondse parkeergarage van 6.000 m2. Ingenieursbureau SWINN maakte het constructieve ontwerp voor het project, waarbij heel intensief werd samengewerkt met MVSA Architects en opdrachtgever KBM Groep.
“Notting Hill is een iconisch en constructief uitdagend gebouw”, begint projectmanager Bert Offringa van SWINN. “Zo moest de wandenstructuur met deuropeningen van de appartementen perfect worden afgestemd met de kolommenstructuur van de onderliggende parkeergarage. Uitgangspunt hierbij was dat de bouwlasten efficiënt afgedragen moesten worden. Bijvoorbeeld om kostbare overdrachtsconstructies te vermijden. En ook de diverse setbacks en inkassingen (sun cuts) vroegen om extra constructieve aandacht.”
De wens van aannemer KBM Groep en de projectontwikkelaars was om Notting Hill goed en snel de hoogte in te krijgen, vertelt Offringa. “Als bouwmethode werd al snel gekozen voor tunnelbouw. Vervolgens hebben we in nauwe samenwerking met MVSA Architects en KBM Groep gezocht naar passende stramienmaten en repetitie in bijvoorbeeld de balkonoplossingen. Dit was best een uitdaging, want er zit veel ambitie in de architectuur. We hebben echt de grenzen qua constructieve mogelijkheden opgezocht, waarbij we vanzelfsprekend rekening hebben gehouden met thema’s als functionaliteit, maakbaarheid en betaalbaarheid.”
Aan de basis van project Notting Hill ligt een palenplan met in de grond gevormde Fundex-Combipalen die trillingsvrij en geluidsarm zijn geboord. “Hier bovenop zijn de poeren gemaakt, waarna de keldervloer en kelderwanden in het werk zijn gestort”, aldus Offringa. “De kolomstructuur in de kelder is zodanig uitgeëngineerd, dat ruim voldoende parkeerplekken en prettige zichtlijnen hand in hand gaan met een juiste gewichtsafdracht van de bovenbouw.” De constructie van de binnentuin op begane grondvloerniveau is op advies van SWINN gedilateerd van de woningblokken en voorzien van een gewichtsbesparende breedplaatvloer. “De vloeren voor de begane grond en eerste verdieping betreffen breedplaatvloeren. Hier is met name voor gekozen omdat de commerciële ruimtes afwijkende hoogtematen hebben en dus ongeschikt zijn voor tunnelbouw. De tweede tot en met dertiende verdieping zijn wel volgens de tunnelbouwmethode uitgevoerd.”
Op diverse plekken in de constructie zijn prefab liftkernen aangebracht, besluit Offringa. “Het grootste deel van de balkons is met Isokorf verankeringen aan de tunnelvloeren bevestigd.”