Aan de Italiëlaan in Zoetermeer wordt een nieuw woningbouwproject voor jongeren, starters en doorstromers gerealiseerd: SAM Cadenza II. Het project bestaat uit een laagbouwdeel en een toren van ongeveer 70 meter hoog. Waar de laagbouw ruimte biedt aan 60 jongerenwoningen met een gezamenlijk terras, worden in de toren 20 koopappartementen en 141 vrijesector huurappartementen gerealiseerd. In het gebouw komt bovendien een parkeergarage met ruimte voor deelauto’s en fietsen. De begane grond biedt ruimte aan commerciële en maatschappelijke voorzieningen. Alle appartementen voldoen aan de BENG-eisen en zijn aangesloten op een WKO en zonnepanelen. Bovendien beschikken zij over aluminium kozijnen met triple glas.
In opdracht van Bouwcombinatie SAM Zoetermeer (Ter Steege Bouw Vastgoed Delft en Dura Vermeer Bouw Zuid West B.V.) en in samenwerking met Moke Architecten levert en monteert Facédo Geveltechniek 823 aluminium kozijnen voor SAM Cadenza II, inclusief waterslagen. Maar liefst 628 geïntegreerde Franse balkonschermen van glas dienen hierbij als valbeveiliging, vertelt projectmanager Frank van den Heuvel. “Door de glazen balkonschermen in de kozijnprofilering te integreren, worden maximale transparantie, meer lichtinval en een vlak kozijnaanzicht geborgd.”
SAM Cadenza II is vernoemd naar architect en stedenbouwkundige Samuel van Embden, op wiens tekentafel Zoetermeer in 1963 werd geboren. De naam SAM staat bovendien voor ‘samen’: samen werken, het samenkomen van verschillende doelgroepen en het samen inzetten; voor elkaar en voor de samenleving.
‘Samen’ heeft ook betrekking op de strategie van Dura Vermeer om samen te werken met een sterk netwerk van vaste partners. Transparant, voorspelbaar en gelijkwaardig. Dit zorgt namelijk voor vertrouwen, gaat verspillingen tegen en zorgt voor slimmere oplossingen. Eén van de vaste partners is Facédo, waarmee in oktober 2024 een landelijke raamovereenkomst werd gesloten. “In navolging van sprekende projecten zoals De Koploper in Gouda, Hefkwartier in Rotterdam en De Kroon in Zoetermeer startten wij net voor de bouwvak van 2024 met de engineering van circa 4.000 m2 aluminium kozijnen voor SAM Cadenza II”, vertelt Van den Heuvel. “Aan de basis van de kozijnen ligt het RT72 Reflex I raam- en deursysteem. De kozijnen zijn geanodiseerd in de kleur C33 (brons), hebben een Uw-waarde van 1,0 W/m2K en zijn voorzien van triple beglazing met een U-waarde van maximaal 0,6 W/m2K. De kozijnen hebben een wind- en waterdichtheid van 480 Pa. Inclusief meerpuntsluitingen en nastelbaar hang- en sluitwerk voldoen de kozijnelementen bovendien aan luchtdichtheidsklasse 4; de hoogste classificatie volgens NEN-EN 12207.”
Voor het okselgebied van SAM Cadenza II heeft Facédo brandwerende kozijnen gemaakt, met een brandwerendheid van 30 minuten in beide richtingen. En ook in de hoogbouw zijn brandwerende kozijnen met 30 minuten weerstand toegepast om brandoverslag via de gevel te vertragen.
In november 2024 is Facédo gestart met de montage van de kozijnen. “Een leuk kenmerk van dit project is dat wij alleen de kozijnen van de plint op locatie in Zoetermeer monteren en beglazen”, vertelt Van den Heuvel. “De kozijnen van de toren worden in onze prefab fabriek in Velp ingebouwd in de houtskeletbouwelementen en vervolgens just-in-time naar de bouwplaats vervoerd, waar HSB-leverancier WEBO de elementen steigerloos monteert. Omdat de HSB-elementen voor de laagbouw voorzien zijn van keramische steenstrips, worden deze kozijnen in de HSB-fabriek van WEBO ingebouwd. Vanwege de kwetsbaarheid van de steenstrips zijn namelijk minimale vervoersbewegingen gewenst.”
Groot voordeel van prefabricage is dat gecontroleerd en onder de beste arbeids- en klimaatomstandigheden gewerkt kan worden, vertelt Van den Heuvel. “Hierdoor kunnen we de kwaliteit nog beter beheersen. Mutaties worden van tevoren vastgelegd en in de elementen die naar de bouw worden vervoerd, zit geen breukglas meer. Een belangrijke incentive in het kader van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb).” Daarnaast leidt prefabricage tot minder transportbewegingen naar en een kortere doorlooptijd op de bouw, vertelt hij. “Ook is aanzienlijk minder opslagruimte en personeel op de bouwplaats nodig.”
De oplevering van SAM Cadenza II staat gepland voor eind Q1 2025, waarbij de laatste woningen naar verwachting begin Q4 2025 worden opgeleverd.