Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
Vakmanschap in Veenendaal
De Brandmeesters in vogelvlucht.

Vakmanschap in Veenendaal

Bouw nieuwe brandweerkazerne krijgt een prachtig vervolg met De Brandmeesters

In maart 2025 heeft Bouwbedrijf Kreeft een prachtige nieuwe kazerne voor de brandweer in Veenendaal opgeleverd. Een plek waar veiligheid, samenwerking en moderne voorzieningen samenkomen met duurzaamheid – en die in 2026 een mooi vervolg krijgt met de bouw van woningbouwproject De Brandmeesters, dat bestaat uit zes woonblokken met in totaal 139 koop- en huurappartementen.

Bouwbedrijf Kreeft kreeg de UAV-GC-opdracht voor de brandweerkazerne gegund na een aanbesteding. “Op basis van het Programma van Eisen van de gemeente Veenendaal en samen met de architect, constructeur en adviseurs hebben wij een duurzaam en modern ontwerp voor de nieuwbouw gemaakt”, vertelt Henk Blankestijn, projectleider bij Bouwbedrijf Kreeft. “De nieuwe kazerne heeft een bruto vloeroppervlakte van circa 2.500 m2 en biedt op de begane grond ruimte aan een remise voor acht brandweervoertuigen en diverse kleedkamers, douches en toiletten. Op de eerste verdieping zijn de kantoren en een sportruimte voor de brandweer en veiligheidsregio Utrecht (VRU) ingericht, terwijl de tweede verdieping ruimte biedt aan een kantine, een brandweerschool met drie leslokalen, een VR-ruimte en een opname­studio met regieruimte.” 

Vakmanschap in Veenendaal 1
De nieuwe kazerne heeft een bruto vloeroppervlakte van circa 2.500 m2 en biedt op de begane grond onder andere ruimte aan een remise voor acht brandweervoertuigen.

Hybride constructie van staal en hout

Aan de basis van de kazerne ligt een betonnen fundering op palen. “Hier bovenop ligt een beganegrondvloer van geïsoleerde kanaalplaten. Bovendien is het deel bij de remise in het werk gestort”, aldus Blankestijn. “De hoofddraagconstructie betreft een hybride constructie van staal en Cross-Laminated Timber (CLT), waarmee we niet alleen inspelen op de duurzaamheidsambitie in dit project, maar ook de uitstraling naar een hoger niveau tillen. De remise en luifelconstructie bestaan uit grote CLT-liggers, met aan de binnenzijde een grote CLT-vloer. De verdiepingsvloeren zijn deels van hout en deels van beton. Voor de gevels is gekozen voor sandwichpanelen, die voor een uitstekende isolatie zorgen. Vervolgens is het geheel afgewerkt met stalen profielen en aluminium kaders op de begane grond en hout op de eerste en tweede verdieping.”

Vakmanschap in Veenendaal 2
De remise en luifelconstructie bestaan uit grote CLT-liggers, met aan de binnenzijde een grote CLT-vloer.

Duurzame initiatieven

De duurzame bouwwijze komt niet alleen tot uiting in het houtgebruik, maar ook in het energiesysteem van de brandweerkazerne. “Vanwege netcongestie was een energieneutraal gebouw niet mogelijk”, vertelt Blankestijn. “In plaats daarvan is gekozen voor een energieopslagsysteem met batterijen, waarin opgewekte zonne-energie kan worden opgeslagen voor later gebruik.” Ook is ingezet op materiaal- en afvalreductie door prefabricage, afvalscheiding in acht afvalstromen en gecombineerde transporten. Ook is het dak van de kazerne uitgevoerd als groendak. “Het hemelwater wordt in eerste instantie geborgen in de daktuin. Wat overblijft, wordt opgeslagen in een buffer van 20.000 liter in de grond en benut voor het vullen van de brandweerwagens.”

De Brandmeesters

Tijdens de bouw van de nieuwe brandweerkazerne verhuisden de Brandweer Veenendaal en VRU tijdelijk naar het leegstaande pand van achterbuurman Wijkservice. Inmiddels is dit pand gesloopt, om plaats te maken voor De Brandmeesters; een gezamenlijke ontwikkeling van BPD | Bouwfonds Gebiedsontwikkeling en Kreeft Ontwikkeling dat qua naam verwijst naar de voormalige brandweerkazerne uit 1958. Maar ook naar de voormalige brandslangentoren, die inmiddels is gesloopt en binnen het plangebied herkenbaar wordt nagebouwd. “In dit gebouw komt een tiny house over vijf verdiepingen, terwijl een aangebouwde kas ruimte biedt voor een bibliotheek of buurtkas”, vertelt Patrick Elting, projectleider bij Bouwbedrijf Kreeft. “In januari starten wij met de bouwplaatsinrichting, ondergrondse infrastructuur en bouwwegaanleg, waarna half maart de eerste mortelschroefpalen worden geboord. Hier bovenop komen de funderingsbalken en begane grondvloeren van in totaal vier appartementsgebouwen.”

Grootste uitdaging tijdens de bouw is de beperkte ruimte, verwacht Elting. “Het plangebied ligt middenin Veenendaal en de opslagruimte is beperkt, wat bijzondere eisen stelt aan transport en logistiek. We stemmen daarom regelmatig af met de gemeente, brandweer en omwonenden om alle processen in goede banen te leiden. Een extra moeilijkheid hierbij is dat continu twee aanrijroutes beschikbaar moeten blijven voor de brandweer, zodat zij onbelemmerd kan aanrijden bij calamiteiten.”

In één keer omhoog 

Mede om deze reden worden de appartementenblokken gelijktijdig opgetrokken, vertelt hij. “Hierbij maken wij gebruik van breedplaatvloeren met een druklaag en kalkzandsteen wanden, terwijl de gevelafwerking uit een mooie mix van aluminium, hout en vooral metselwerk bestaat. Twee kleuren metselsteen en diverse sprongetjes zorgen hierbij voor een harmonie én dynamiek. Van de blokken A en B zijn de galerijen aan één gevel voorzien van geluidswerend glas, om geluidshinder door uitrukkende brandweervoertuigen en de naastgelegen Industrielaan te voorkomen.”

Groen leefdek

De gebouwen gaan in een gelijk tempo omhoog, waarbij de bouw van blok B het langs doorloopt, vertelt Elting. “Met een hoogte van 37 meter torent dit gebouw straks boven de rest uit. Zodra gereed, realiseren wij bovendien twee blokken met grondgebonden woningen. Alle blokken worden verbonden door een ‘leefdek’ op verdiepingshoogte, dat straks openbaar toegankelijk is en mooi groen wordt aangekleed.” Halverwege 2028 moet het volledige project worden opgeleverd, waarna Bouwbedrijf Kreeft weer een prachtige referentie rijker is.   

Gerelateerde artikelen

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Stuur ons een bericht

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten