BOUWKUNDIG MEESTERWERK IN HARTJE ROTTERDAM
Op de plek waar duizend jaar geleden Rotterdam is ontstaan, wordt gebouwd aan een indrukwekkend nieuw mixed-use-gebouw: RottaNova. Het project bestaat uit 259 huur- en koopwoningen in een compositie van twee torens, met daaronder een commerciële plint met horeca, retail en creatieve bedrijfsruimten. Bovendien krijgt het gebouw een tweelaagse auto-/fietsparkeerkelder die gekoppeld wordt met de kelder van de naastgelegen Markthal. Een natuurinclusieve gezamenlijke daktuin zorgt voor het behoud van natuur in de stad. Movares | Zonneveld Ingenieurs werd betrokken voor het constructieve ontwerp, dat enkele gebiedsspecifieke uitdagingen en bijzonderheden met zich meebracht. Bovendien staat de Rotterdamse vestiging van ingenieursbureau Movares in voor de uitvoeringscoördinatie van de (hoofd)draagconstructie.
“In opdracht van ontwikkelcombinatie NEOO hebben wij het project constructief uitgewerkt van voorlopig tot technisch/uitvoeringsontwerp”, vertelt Bas Janssen, projectleider bij Movares | Zonneveld Ingenieurs. “Sindsdien werken wij in opdracht van de aannemerscombinatie als hoofdconstructeur en coördinerend constructeur.” Het gebouw wordt net als veel gebouwen in Rotterdam gebouwd op de eerste zandlaag, vertelt hij. “In combinatie met het gewicht van het gebouw krijgen we te maken met zettingen, die een aanvullende krachtswerking teweeg zullen brengen. Wij hebben deze krachtswerking zorgvuldig berekend en meegenomen in de dimensionering van de constructie. Zo hebben wij bijvoorbeeld aanvullende palen toegevoegd onder de kelderwanden aan de buitenranden. Bovendien is aanvullende wapening toegevoegd om de krachten als gevolg van de zettingen op te kunnen nemen. Ook zijn de kolommen aan de gevelrand iets zwaarder uitgevoerd.”
Een tweede bijzonderheid betreft de ondergrondse aansluiting naar de Markthal, vertelt Janssen. “Dit zorgt niet alleen voor extra complexiteit in het ontwerp, maar ook tijdens de uitvoering. Bij de bouw van de Markthal is een tijdelijke damwand geplaatst die tijdens de uitvoering van RottaNova wordt afgebrand op het keldervloerniveau van de parkeergarage. Vervolgens wordt hier de constructie van RottaNova tegenaan gebouwd.” Deze constructie bestaat in basis uit in het werk gestorte wanden, kolommen en een in het werk gestorte keldervloer, met daarboven breedplaat verdiepingsvloeren op stroken. “De wanden en kolommen vanaf de begane grond tot en met de tweede verdieping worden ook in het werk gestort, terwijl daarboven is gekozen voor in het werk gestorte dragende wanden, breedplaat verdiepingsvloeren en gevels van prefab sandwichbeton met steenstrips.” Om te zorgen dat de verschillende functies van het gebouw (parkeren, commercie en wonen) goed op elkaar aansluiten, heeft Movares | Zonneveld Ingenieurs overgangsconstructies met onder andere betonbalken en wanden toegepast.
Meest bijzonder is echter dat RottaNova wordt gebouwd aan de Rotte, op de plek waar Rotterdam is ontstaan. “Om deze reden is ook uitgebreid archeologisch onderzoek verricht, waarbij verschillende mooie vondsten zijn gedaan”, vertelt Janssen, die als voorbeeld een middeleeuwse sluis en kademuur noemt. “Om de archeologie in de grond te beschermen, mochten de palen voor de nieuwbouw alleen op doordachte posities komen. Samen met de archeologen ontwikkelden wij daarom een uitgekiend palenplan dat de middeleeuwse sluizen en kademuren ontziet, zonder concessies te doen aan de integriteit van de torens.”
Inmiddels is het archeologisch onderzoek afgerond en is een nieuwe fase aangebroken, waarbij de historische plek een nieuwe toekomst krijgt. De bouw wordt naar verwachting eind 2027 afgerond.