Met Katendrecht als hotspot in Rotterdam, is het gebied eromheen volop in ontwikkeling. Het wordt mooi, daar in het Rijnhavendistrict. Stebru Bouw BV uit Nieuwerkerk aan den IJssel bouwt er De Groene Kaap, in het entreegebied van Katendrecht. Het project behelst 450 nieuwbouw huur- en koopwoningen, verdeeld over vier havengebouwen met vijf torens die met elkaar in verbinding staan. Daktuinen, hoven en loopbruggen verbinden alles met elkaar.
Het ontwerp komt uit de koker van architect Koos Kok, van architectenbureau MASSA. Het project is een knipoog van Rotterdam naar de mythische ‘hangende tuinen’. De Groene Kaap wordt een thuis voor mensen van alle leeftijden en leefstijlen. Naast ruime gezinswoningen zijn er appartementen met een oppervlak van 50 m2 voorzien. Uniek is de integratie van allerhande groen binnen de verbonden woonvormen. In het project is tevens algemene ruimte voorzien, waarin ook winkels zijn opgenomen. Als parkeeroplossing is gekozen voor een grote parkeerkelder, die door BudoBouw BV uit Zwolle wordt gebouwd. Denis van Wijk, directeur van BudoBouw B.V. en Jeroen van Ostaijen, bedrijfsleider, lichten samen de werkzaamheden toe.
Statige kranen tegen een achtergrond met ondergaande zon.
Overdekt parkeren, uit het zicht
“Het is een bijzonder project”, opent Van Ostaijen het gesprek. “Door de hoogteverschillen tussen tuinen en woonlagen, ontstaat een heel ruimtelijk effect. De combinatie wonen en winkelen is slim bedacht, de lokale infrastructuur is berekend op een snelle aan- en afvoer van mensen en goederen.” Stebru maakt zelf een vergelijking met de Londense Docklands en het Meatpacking District in New York. Van Wijk vult aan: “De combinatie van een stuk havenhistorie met het industriële karakter van de omgeving maken het geheel bijzonder. De keuze voor een parkeerkelder vind ik dan ook logisch, dat houdt het straatbeeld netjes.”
De werkzaamheden aan de parkeerkelder zijn in volle gang. “We hebben het over een parkeerkelder van circa 12.500 m2. In week 50 storten we het laatste deel van de keldervloer, dan zijn we eindelijk ‘uit het water'”, aldus Van Ostaijen. BudoBouw werkt er in waterrijk gebied en dat is duidelijk merkbaar. “De fundering en vloer worden traditioneel gebouwd, de wanden van de kelder worden opgebouwd met een wandbekistingsysteem met ertussen natte en prefab kolommen. Op de begane grond en eerste verdieping wordt gewerkt met een wandbekistingsysteem en traditionele, natte balken, een breedplaatvloer en een kanaalplaatvloer.”
De betonconstructie vanaf de tweede verdieping wordt gebouwd met een verrijdbare tunnelbekisting.
Tunnels inbegrepen
De toegangen naar de parkeerkelder worden gevormd door tunnels. Van Wijk: “Er is een hoofdingang met een gecombineerde in- en uitgangstunnel, verder vinden we aan de andere zijde een ingangstunnel en een uitgangstunnel.” Er wordt dus door bewoners, werknemers en winkelend publiek uit het zicht geparkeerd. Een weg tussen de gebouwen door biedt toegang aan werkverkeer, zoals vrachtwagens die komen lossen.
Over de bouwwijze van de tunnels zegt Van Ostaijen: “We maken de betonconstructie (wand en vloer; red.) vanaf de tweede verdieping met verrijdbare tunnelbekisting, segment voor segment. Nadat de verrijdbare tunnelbekisting verwijderd is, plaatsen we prefab wanden via een ‘brievenbus-systeem’; we laten van bovenaf de wanden erin zakken. De buitenkant werken we af met prefab sandwichpanelen en enkelschalige betonnen sierpanelen.” BudoBouw BV heeft tot ongeveer eind 2019 werk aan de parkeerkelder en tunnels.
Door de hoogteverschillen tussen tuinen en woonlagen, ontstaat een heel ruimtelijk effect.