De ambitie voor The View Bay House was in 2019 volkomen duidelijk. Het moesten woningen worden met high end voorzieningen en domotica van de hoogst mogelijke klasse. Maar dat stelde Unica Building Projects wel voor uitdagingen. Gedurende de realisatieperiode (2019-2024) gingen de technische mogelijkheden met sprongen vooruit. Door nieuwe inzichten en ontwikkelingen moest Unica de eerste plannen behoorlijk bijstellen.
Unica Building Projects was aan de ene kant verantwoordelijk voor het management en aan de andere kant voor alle technische installaties, zoals sanitair, loodgieterswerk, brandmeldinstallatie en toegangscontrole. “Het management vereist een helicopterview”, vertelt John Voogt, regiodirecteur ZuidWest-Nederland van Unica Building Projects. “Liggen parkeergarage, woningen en algemene gangstructuren logisch ten opzichte van elkaar? Welke installaties zijn hier nodig en wat is de beste plek hiervoor? Dat kun je aan ons overlaten. We hebben alle disciplines in huis en kunnen zonder ondersteuning van externe partijen het plaatje kloppend maken.”
Toch deden zich verrassingen voor. “In het ontwerp waren de woningen voorzien van super-de-luxe besturingssystemen”, vertelt projectmanager Bart Castenmiller. “Deze moesten echter communiceren met een traditioneel gebouwenbeheersysteem en een hypermodern Bringme Box-systeem – een combinatie van kluisjes, intercom en domotica – met een totaal eigen protocol. Een realisatieperiode van zes jaar (2019-2024) bleek te lang in de wereld van techniek. We waren ingehaald door de tijd!”
Nu heeft Unica specialisten in huis op het gebied van engineering en ontwerp, projectmanagement, installatie en inbedrijfstelling. Voogt: “Onze elektriciens zijn enthousiast over hun vak, ze willen dingen uitvogelen en leren van elkaar. Zij hebben alle systemen gekoppeld, waardoor The View nu is voorzien van state-of-the-art installaties. Het had niet beter gekund. En Unica loopt weer voorop. High end customers zijn bij ons aan het juiste adres!”