Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
Ruim een kilometer aan kaarsrechte lichtlijnen
LICHTNL heeft de InstaLighting-ledlijnen plug-and-play gestekkerd aangeleverd, in de juiste combinatie van standaard- en paslengtes.

Ruim een kilometer aan kaarsrechte lichtlijnen

Verlichting maakt de ruimte

De vernieuwde entree en westelijke reizigerstunnel op station Amsterdam Centraal is werkelijk een plaatje geworden. Dat is mede te danken aan de uitgekiende verlichtingsoplossingen van LICHTNL, die het ontwerp van de ruimtes versterken, zonder dat je het doorhebt. Want goed licht zie je niet, zo luidt het credo van de lichtadviseurs uit Barendrecht.

LICHTNL werkt veel samen met advies- en ingenieursbureaus en is voor dit project al in 2021 door ZJA/Arcadis en ProRail gevraagd om mee te denken in een technische verlichtingsoplossing voor de Westknoop. “De architect had een beeld voor ogen van doorlopende lichtlijnen zonder onderbreking in de lamellenplafonds”, zegt Ali Haider, accountmanager bij LICHTNL. “Aan ons werd gevraagd om de juiste armaturen voor te stellen, die passen bij het beoogde ontwerp én voldoen aan het strenge RLN-eisenpakket van ProRail. Dat stelt voorwaarden aan onder meer de levensduur, naleverbaarheid en gelijkmatigheid. Ook wilde men in een prematuur stadium weten hoe een en ander eruit kwam te zien.”

Visualiseren

Een stationsgebied is een behoorlijk complexe ruimte, en dat geldt al helemaal voor de Westknoop. “Het is gevuld met allerlei obstakels zoals bogen, liftschachten en trappen”, zegt verlichtingsadviseur Rob Trieling. “Daar kun je dus niet zomaar even een lichtberekening voor maken. Het moet nauwkeurig gemodelleerd worden.” En dat is nu juist het domein waar LICHTNL zich uitermate in thuis voelt. “We weten wat een architect graag wil zien en visualiseren met renderings wat er gaat gebeuren als je bijvoorbeeld bepaalde warme en koele kleuren licht gaat combineren in de onderdoorgangen en reizigerstunnel.” LICHTNL heeft op basis daarvan een lichtplan uitgewerkt met een tweetal verschillende armaturen: 40 stuks Multiline-armaturen voor de lage onderdoorgang en 1,2 kilometer aan InstaLighting-ledlijnen voor de doorlopende lichtlijnen.

Ruim een kilometer aan kaarsrechte lichtlijnen 1

InstaLighting-ledlijnen

Beide armaturen scharen zich volgens Trieling in de categorie van tijdloze productseries van A-merken die over een x-aantal jaren nog goed gereproduceerd kunnen worden. “Een groot voordeel van de InstaLighting-ledlijnen is verder dat ze veel minder componenten bevatten dan een gemiddelde ledstrip. Dat komt omdat het een 230 Volt-systeem betreft. Er zijn geen drivers of transformatoren nodig voor de aansturing. Het systeem bevat enkel nog dimunits. Dat maakt het niet alleen voor de installatie en montage stukken eenvoudiger, maar komt ook de betrouwbaarheid ten goede. Het hele systeem is daardoor veel minder storingsgevoelig.” LICHTNL heeft de InstaLighting-ledlijnen plug-and-play gestekkerd aangeleverd, in de juiste combinatie van standaard- en paslengtes. “Het was dus ook logistiek gezien een behoorlijke voorbereiding, aangezien alles in verschillende zendingen just-in-time moest worden aangeleverd”, blikt Haider terug. 

Multiline

De onderdoorgang is voorzien van een speciaal armatuur van ­Multiline. “We hebben dat samen met de fabrikant ontwikkeld voor een eerder project van ProRail, het nieuwe station in Lansingerland-Zoetermeer”, zegt Trieling. “Het mooie is dat het armatuur inmiddels over de hele wereld wordt verkocht. Omdat het in de basis een co-extrusie betreft, is het profiel eenvoudig waterdicht en stofdicht te maken. Het is bovendien modulair, slagvast en kan op alle lengtes gemaakt worden, zonder dat je afwijkt van de standaard productvorm. Daarbij is het armatuur tegenwoordig in allerlei hoedanigheden leverbaar: inbouw, opbouw en als pendelvariant.”

Op 2 juni is de vernieuwde entree van de westelijke reizigerstunnel officieel geopend en sindsdien ‘brandt’ ook de verlichting. “Naar volle tevredenheid van zowel onze directe opdrachtgever Klaver Technisch Bedrijf als BAM Infra Nederland en ProRail”, zegt Haider. “Het smaakt naar meer, want dezelfde producten zullen ook worden toegepast bij de uitbreiding en herinrichting van de oostzijde van het station Amsterdam Centraal. En dat is een aanzienlijk groter project. In het volgende project nemen we de ‘lessons learned’ mee en zullen we nog minder elektronica gaan toepassen. Dat is onze standaardstrategie: we gaan altijd voor de beste oplossing met statistisch gezien het laagste aantal componenten per m2 product.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten