De aanleg van De Groene Boog stelt hoge eisen aan alles wat onder het maaiveld gebeurt. CRUX werd eind 2018 betrokken als geotechnisch adviseur en leverde een essentiële bijdrage aan het ontwerp en de uitvoering van de passage van de tunnel door de regionale waterkeringen, grondlichamen, kunstwerken en tijdelijke constructies.
CRUX werkte in opdracht van hoofdaannemers BESIX, Dura Vermeer, Van Oord en TBI vanaf het voorlopig ontwerp intensief mee aan het project. “We zijn in het VO met een team van zes adviseurs gestart en vanaf het begin nauw betrokken gebleven”, vertelt Johan Zwaan, senior specialist en partner. “Onze focus lag vanaf het DO op deelgebieden 2 en 3, waarin onder meer de Rottemerentunnel, grondlichamen, aangrenzende kunstwerken en hulpbruggen vielen. Collega’s hebben ook samengewerkt in deelgebied 1, dat grofweg loopt van de Rijksweg A13 tot aan de noordelijke toerit van de Rottemerentunnel.”

De tunnel kruist onder meer de Rotte en de Vaart Bleiswijk. “Daarbovenop en naast moesten grondlichamen worden aangelegd, evenals fietspaden, tijdelijke kunstwerken en het vernieuwde Lage Bergse Bos die allen een interactie hadden met de constructie van de tunnel”, licht Michel de Koning, senior adviseur geotechniek, toe. “Omdat de dijken van de Rotte en de Vaart Bleiswijk functioneren als regionale waterkering, waren stabiliteit en waterveiligheid cruciaal. En omdat de werkzaamheden pal naast woonwijken plaatsvonden, moest ook de omgevingsbeïnvloeding tot een minimum beperkt blijven.”
De bodemgesteldheid maakte het werk extra uitdagend. “In deelgebied 2 kwamen we een van de minst draagkrachtige en variabele grondopbouwen tegen die we ooit hebben gezien”, aldus De Koning. “We lieten veel aanvullend onderzoek uitvoeren om op basis daarvan voldoende betrouwbare ontwerpen te kunnen maken.” De ondergrond bevatte bijvoorbeeld zandlenzen, die van invloed zijn op de grondwaterstanden en met aanvullend onderzoek gedetailleerd in kaart moesten worden gebracht. Zulke details kunnen het verschil maken tussen een robuust en een risicovol ontwerp.

In deelgebied 3 ontwierp CRUX onder andere een paalmatras waarop de fly-over van 450 meter over de A20 is geschoven. “Dat vergde een nauwkeurige combinatie van landhoofd, paalmatras, damwanden, tijdelijke bouwwegen en definitieve ophogingen”, zegt Zwaan. “De werkzaamheden van ophogen, installeren van palen en bouw van de fundatiepijlers moesten grotendeels parallel worden uitgevoerd, wat hoge eisen stelde aan de afstemming van de fasering, onderlinge beïnvloeding van de constructies en projectcoördinatie.”
Bijzonder was ook de dagelijkse afstemming met de combinatie en Rijkswaterstaat tijdens de coronapandemie. Zwaan: “Overleg vond veel digitaal plaats, waarbij we voortgang van het werk, monitoringsgegevens, risico’s en ontwerpwijzigingen snel moesten verwerken. De rol van CRUX was adviserend én meedenkend: we vertaalden complexe ondergrond- en monitoringsdata naar uitvoerbare ontwerpen.”
CRUX was ook tijdens de uitvoering actief betrokken. “We ontwierpen onder meer de werkplateaus voor funderingsmaterieel, op basis van een nieuwe richtlijn die hier voor het eerst op grote schaal werd toegepast”, vertelt De Koning. “In combinatie met de slappe ondergrond leverde dat een behoorlijke ontwerp- en uitvoeringsuitdaging op.”
Met een brede expertise in geotechniek, geohydrologie, omgevingsbeïnvloeding en grondverbeteringstechnieken leverde CRUX doordachte oplossingen voor een complexe ondergrond. Zwaan: “Een uitvoerbaar ontwerp met oog voor de omgeving. Dáár ligt onze kracht.”