Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
Stevig en duurzaam fundament voor nieuwe woontorens
De omstandigheden op het werkterrein maken het project behoorlijk uitdagend.

Stevig en duurzaam fundament voor nieuwe woontorens

Franki Grondtechnieken legt momenteel het fundament voor Waldorp Four. Met 1.171 woningen en een totale omvang van 75.285 m2 wordt dit het grootste – en met 70 meter tevens het hoogste – modulaire gebouw van Nederland. De bouwkavel daarentegen is uiterst compact, ingeklemd tussen de Waldorpstraat en het spoor, en bevat ook nog eens twee niveaus. Aan de funderingsspecialist de taak om met haar zware boorstellingen op een veilige én duurzame manier het fundament te realiseren.

Waldorp Four omvat zeven bouwvolumes waarvan vier hoogbouwtorens en drie lagere tussendelen. En dat alles wordt gerealiseerd op een smalle, langgerekte strook van 400 meter lang en slechts 35 meter breed, inclusief een bouwweg van circa 12 meter. “Aan ons de taak om op deze beperkte kavel in totaal 875 grondverdringende schroefpalen met verloren punt aan te brengen”, vertelt Leon van Kempen, projectmanager van Franki Grondtechnieken. “De uitvoering vindt plaats op twee niveaus, waarbij het achterste deel bij het spoor hoger ligt dan het deel aan de zijde van het winkelcentrum.”

Stevig en duurzaam fundament voor nieuwe woontorens 1

Schroef- en buispalen

Na de bouwvak in augustus 2025 is Franki in opdracht van Heddes Bouw & Ontwikkeling en Ballast Nedam West gestart op het hoge deel van het terrein, waarna de werkzaamheden geleidelijk richting het lagere gedeelte opschuiven. “De hoofdaannemer verzorgt tussentijds het afgraven van het talud, zodat het werk op beide niveaus veilig kan worden uitgevoerd”, legt Van Kempen uit. “We zijn gestart met twee stellingen om tempo te maken, maar sinds half november is één stelling alweer verplaatst naar een ander project.” Franki maakt ook het fundament voor de drie torenkranen die straks nodig zijn tijdens de bouw van het indrukwekkende woonproject. “In eerste instantie waren ook hier grondverdringende schroefpalen met verloren punt voorzien. Vanwege eisen op het gebied van bouwveiligheid en de aanwezigheid van een bestaande rioolleiding, is in overleg met Heddes Bouw & Ontwikkeling en Ballast Nedam West besloten om deze palen te vervangen door geschroefde stalen buispalen. Bij deze methode blijft de stalen casing achter in de grond en kan met een kleinere machine worden gewerkt.” Na afloop van het project wordt het bovenste deel van de casing weer verwijderd.

Duurzame aanpak

De omstandigheden op het werkterrein maken het project volgens Van Kempen behoorlijk uitdagend. “De ruimte tussen het spoor en de bestaande weg is beperkt, terwijl ook andere partijen al zijn gestart met de uitvoering. Vanwege de veiligheid vereist de gemeente een tijdelijke wegafzetting als we de boorbuis uitnemen of aanbrengen. Dat is inmiddels al een keer of vier gebeurd en vergt een zorgvuldige afstemming met alle partijen.” Franki hanteert overigens een duurzame aanpak. “De boorspoeling wordt ter plekke gereinigd en hergebruikt, door het zand eruit te scheiden met een zogenaamde ontzanderinstallatie. Hierdoor wordt 60 tot 70 procent op cement bespaard. Daarnaast hebben we het betonontwerp geoptimaliseerd: door toepassing van een hogere betonsterkte kan met kortere wapening worden gewerkt, wat circa 20-30 procent staalbesparing oplevert.”

Stevig en duurzaam fundament voor nieuwe woontorens 2

Van Kempen verwacht de funderingswerkzaamheden eind dit jaar af te ronden. Ondanks de krappe ruimte en de logistieke uitdagingen verloopt het werk keurig volgens planning, met maximale aandacht voor veiligheid, samenwerking en duurzaamheid.   

Gerelateerde artikelen

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Stuur ons een bericht

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten