Willem ten Ham richtte 50 jaar geleden W. ten Ham Constructie bv op. Begonnen met laswerk en reparaties voor agrarische bedrijven, groeide het bedrijf uit tot een betrouwbare partner voor Nederlandse bouwbedrijven. Tegenwoordig houdt het bedrijf zich nog steeds bezig met vernieuwing, zoals bij de herontwikkeling van het Dulon College in Ede, samen met bouwbedrijf Rots Bouw.
“We hebben de complete staalconstructie verzorgd voor het gebouw”, vertelt Ten Ham. “Dat had nog wel wat voeten in de aarde, want de architect wilde iets anders dan gewone dakliggers. Die bestaan normaal gesproken uit één balk, maar we hebben voor dit project driedimensionale dakwerkliggers ontwikkeld. De liggers bestaan nu uit drie kokerprofielen, die diagonaal met elkaar verbonden zijn. Zo’n ontwerp kom je nooit tegen!”
Het harde werk was gelukkig niet voor niets, legt Ten Ham uit. “Het is een heel speciaal dak geworden, dat heel veel licht doorlaat. Ideaal voor een schoolgebouw natuurlijk.” De uitdaging zat bij dit project niet alleen in de constructie van het dak, maar ook in het design. “Vaak zie je dat de stalen constructie compleet is weggewerkt, zodat het onzichtbaar is. Maar in dit ontwerp was het staalwerk juist zichtbaar. Dan moet je het natuurlijk veel mooier afwerken, zodat het een goede uitstraling heeft.”
Het Dulon College heeft nu weer een modern en klimaatneutraal schoolgebouw, maar de ziel van het gebouw is niet verloren gegaan. “Dat komt omdat er ontzettend veel is hergebruikt uit het bestaande pand. Dan voel je toch dat die historie een beetje overeind blijft. Met de nieuwe onderwijsruimte en de focus op daglicht en groen is het een mooie herontwikkeling geworden.”
De keuze voor W. ten Ham Constructie was, gelet op het duurzame karakter van het project, logisch. “We zitten zelf ook in Ede, dichtbij de bouwplaats. Bij projecten met veel montage, zoals hier, maakt dat de communicatie heel fijn. Je gaat namelijk zo even heen en weer. Maar belangrijker nog: onze vrachtwagens met staal hoefden niet ver te rijden. Door lokale bedrijven in te schakelen, verklein je toch de CO2-voetprint van het project.”
“Uiteindelijk ging de samenwerking met Rots Bouw weer erg soepel, en hebben we met veel plezier aan dit project gewerkt. Bouwen doe je samen!”, sluit Ten Ham af.