Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
Perfecte aansluiting vanbeton en staal
Onderzijde van het laaddek in de praktijk.

Perfecte aansluiting vanbeton en staal

Een perfecte aansluiting tussen (prefab) beton en staal valt of staat met een zorgvuldige engineering. Bij de realisatie van de nieuwe crossdivisionele campus van DSV lag deze belangrijke taak bij ADS-Ertner B.V.

De ervaren engineers en tekenaars van ADS-Ertner B.V. voeren dagelijks alle mogelijke technische berekeningen en tekeningen uit voor klanten in de elektro- en installatietechniek, staal- en apparatenbouw en bouwkunde. Het onafhankelijke teken- en ingenieursbureau beschikt over een zeer trouw klantenbestand, waarvan ook staalleverancier Reijrink Staalconstructie b.v. en prefab betonproducent Holcon BV deel uitmaken. “Voor het project van DSV in Venlo hebben zowel Reijrink Staalconstructie b.v. als Holcon BV ons naar voren geschoven bij aannemer Unibouw BV”, vertelt Arco de Gelder, adviseur, projectleider en constructeur bij ADS-Ertner B.V. “Bijvoorbeeld om de stalen stabiliteitssystemen (windverbanden en jukken) en aansluitingen (lassen en bouten) tussen de prefab betonelementen van de warehouse en het expeditiedek uit te werken. Wij hebben alle detailberekeningen voor de staalaansluitingen verzorgd. Bovendien hebben wij al in een heel vroeg stadium en samen met ingenieursbureau Lincon BV de specifieke details uitgewerkt. Hand in hand met alle relevante stakeholders, waardoor veel efficiënter en constructief gunstiger geëngineerd, geproduceerd en gebouwd kon worden.” In navolging van de engineering heeft ADS-Ertner B.V. ook alle overzicht- en werkplaatstekeningen verzorgd.

D5050 Onderzijde laaddeck model
Onderzijde van het laaddek in 3D.

Vroeg aan tafel

In het aanvankelijke ontwerp van de hoofdconstructeur waren prefab betonbouw en staalbouw volledig losgetrokken, vertelt De Gelder. “Omdat we al heel vroeg met elkaar aan tafel zaten, konden wij deze systemen alsnog integreren. Hierdoor kon de constructie aanzienlijk lichter worden uitgevoerd. Een belangrijke uitdaging hierbij was om alles goed voor te bereiden en om de hoofdconstructeur alle ontwerpoptimalisaties goed te laten doorrekenen. Maar ook om continu twee afwijkende disciplines te stroomlijnen. Zowel in de ontwerpfase, als bij de mutaties in de uitvoeringsfase.”

Schermafbeelding 2023 10 13 om 14.02.54

Sterk staaltje techniek

In verhouding zijn er heel veel Willems Ankers toegepast, vertelt De Gelder. “In totaal gaat het om 440 stuks. Bijzonder is bovendien het stalen juk onder het expeditiedek, met een afmeting van maar liefst 9 bij 6 meter. Deze juk is aan de betonkolommen bevestigd, waarna de betonnen balken hier bovenop zijn gehesen. Wij hebben er mede voor gezorgd dat de belastingen op exact de juiste plekken werden toegevoegd. Maar ook dat speling op de juiste plekken wordt geborgd. Een sterk staaltje techniek waar wij ontzettend trots op zijn.” 

Waar de hoofdconstructeur initieel een constructie met kokers had ontworpen, heeft ADS-Ertner B.V. diverse profieloptimalisaties uitgewerkt. Mede dankzij deze inspanningen profiteert DSV van een optimale constructie, die minder materiaal, minder montagetijd én minder wijzigingen vraagt. Daarmee levert ADS-Ertner B.V. tevens een belangrijke bijdrage aan de duurzaamheidsambitie in dit project.  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten