Platform on new construction, renovation, restoration and transformation
Volledig inzicht voordat de eerste spade de grond in gaat
Door gefaseerd bouwen, zit het linkerdeel nog vol in de ruwbouw terwijl in het rechterdeel de afbouw al vergevorderd is.

Volledig inzicht voordat de eerste spade de grond in gaat

Sneller bouwen door optimaal prefabriceren

De bestaande woningen in de Utrechtse Linschotensingel konden op geen enkele manier nog voldoen aan de hedendaagse normen. Het ontbreken van isolatie en de aanwezigheid van koudebruggen zorgden ervoor dat er eigenlijk nog maar één optie was: slopen en opnieuw beginnen. 

Woningcorporatie Portaal gunde Bouwbedrijf Van Dillen de gefaseerde opdracht voor de plan-/herontwikkeling van Plangebied Oudegeinlaan. Op dit moment bouwt zij de 96 woningen aan de Linschotensingel met een Design&Build-contract. Het was aan haar om hiervoor het beste plan te ontwikkelen. Hierop koos Bouwbedrijf Van Dillen voor een plan met een hoge mate van circulariteit. Het oude beton wordt ingezet voor de verharding van de beganegrondvloer en het hout van de oude balklaag wordt gebruikt voor de productie van nieuwe kozijnen.

DJI 0609
Overzicht van Plangebied Oudegeinlaan, omsloten door de Nijeveldsingel, Wierslaan, Linschotensingel en Vronesteinlaan, met in totaal 270 wooneenheden.

Prefabrication

Om de bouwtijd zo kort mogelijk te houden, wordt het project in 3D voorbereid. “Hierdoor is het plan volledig inzichtelijk, voordat de eerste spade de grond in gaat”, vertelt Rik Schippers, werkvoorbereider van Bouwbedrijf Van Dillen. “Vervolgens zijn veel bouwmaterialen geprefabriceerd. Denk hierbij aan galerijplaten, balkons en borstweringen met aangestorte steenstrips, maar ook aan de door onze eigen prefab fabriek Culemborg vervaardigde HSB-elementen met daarin door onze eigen Timmerfabriek Culemborg vervaardigde houten kozijnen.”

Environmental Communication

Via een maandelijkse nieuwsbrief wordt de omgeving op de hoogte gehouden. Hiermee weet iedereen wat hem/haar te wachten staat en op welke dagen overlast verwacht kan worden. “Hiernaast is er een bewonersbegeleider actief, die de schakel vormt tussen bouw en buurt. Zowel voor ons als voor de omwonenden werkt dit uitstekend. Er komen minder vragen. Omwonenden die toch vragen hebben, kunnen even bij de uitvoerder binnenlopen.”

A logistical challenge

Om de uitvoering soepel te laten verlopen, wordt gewerkt in twee bouwstromen. Schippers: “Door de korte bouwtijd krioelt het altijd van de mensen op de bouw. Toch moeten al deze mensen voldoende werkruimte hebben. Dit hebben we geregeld door in twee bouwstromen te werken, elk te beginnen op de begane grond. Heeft bijvoorbeeld de installateur zijn werk gedaan, dan verhuist hij naar de etage daarboven en neemt de vloerenspecialist zijn plek over. Zo hebben alle partijen steeds de hele etage tot hun beschikking.”

foto 5
Het platte dak wordt omsloten door een borstweringselement. Vanwege de onderliggende woningen is hier gekozen voor een sandwichelement (beton-isolatie-beton en steenstrips).

Gevarieerd aanbod

Omdat Woningcorporatie Portaal de woningen ter beschikking wil stellen aan een brede doelgroep, verschillen de wooneenheden sterk in grootte. Ze variëren van een- tot vijfkamerappartementen. Toch moet Bouwbedrijf Van Dillen deze binnen één bouwsysteem realiseren. “Om dit voor elkaar te krijgen, hebben we het hoofdcasco opgetrokken in koude gietbouwbeton”, vertelt Schippers hierover. “Hierin worden naast de wapening en instortvoorzieningen voor de prefab elementen ook de installaties ingestort. Dankzij de metalstudwanden worden de woningen vrij indeelbaar.”

Dankzij de minutieuze voorbereiding neemt de nieuwbouw van de 96 appartementen aan de Linschotensingel – van de eerste heipaal t/m de oplevering – slechts elf maanden in beslag. Aan het eind van het jaar worden de woningen overgedragen aan de opdrachtgever.  

Tunnelbouw: de best passende bouwmethodiek 

De betoncasco’s voor de woningen aan de Linschotensingel en Vronesteinlaan worden gebouwd door Casco Bouw Nederland. Vanwege de hoge bouwsnelheid is gekozen voor een inzet van vier ploegen, met telkens een overlap in de planning. Fase 1 omvat de funderingen met de beganegrondvloeren, fase 2 de tunnelcyclus aan de Linschotensingel inclusief de aangestorte prefab galerijen, fase 3 alle HSB-gevelsluitingen en de prefab balkons en fase 4 de casco’s aan de Vronesteinlaan in kalkzandsteen en de breedplaatvloeren.

“We zijn al in een vroeg stadium door Van Dillen bij het project betrokken”, vertelt Jan Hokse, algemeen directeur van Casco Bouw Nederland. “We hebben samen de zaken doorgenomen en actief meegedacht over de best passende bouwsystematiek voor dit project. Gezien de vele repetitie kwamen we voor de Linschotensingel uit bij tunnelbouw. Het is de bouwmethode met de hoogste bouwsnelheid. Vanwege de geringe ruimte konden de blokken aan de Vronesteinlaan jammer genoeg niet getunneld worden.”

De gezamenlijke voorbereiding zorgt voor een plezierige onderlinge samenwerking. Hoewel de uitvoering nog maar net is begonnen, durft Hokse nu al te spreken van een goed lopend project. “Die gezamenlijke voorbereiding vanaf het eerste moment betaalt zich ruimschoots terug tijdens de uitvoering.”

Construction Info
  • Client Housing corporation Portaal, Utrecht
  • Architect K3 architectuur, Arnhem
  • Constructor WSP, Nieuwegein
  • Aannemer  Aannemersbedrijf C. van Dillen & Zoon bv, Culemborg
  • W Installations Installatiebedrijf Breman, Genemuiden
  • E-installations Installatiebedrijf Boxum bv, Vollenhoven
  • Bouwkundige engineering Het Bouw Bureau, Culemborg
  • Construction period februari 2022 – december 2022

"*" indicates required fields

Send us a message

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten